tisdag, oktober 20, 2009

Korttids och upphandlingar

Ska strax bege mig till stadshuset. Dags för äldrenämnd.
I dag har vi flera kontroversiella ärenden på bordet:
1. Nedddragning av korttidsplatser. Helt plötsligt ska 24 platser dras ner istället för 12. Alliansen är desperat och får inte budgeten att gå ihop. Den föreslagna neddragningen är oansvarig och inte tillräckligt utredd. Till och med stabens egen utredare säger att ytterligare saker, som till exempel rehabiltering måste klaras ut innan fler än 12 platser kan dras ner.

2. Oppositionen kommer kräva att det görs en granskning av alla genomförda kvalitetsupphandlingar som gjorts sedan 2007. Detta med anledning av vad som bland annat har skett eller snarare inte skett på Södergården.

3. Personligen kommer jag kräva ett tillägg i yttrandet över länsstrategin för kvinnofrid. Det står för lite om hur man ska hjälpa förövarna. Om man inte får männen att sluta slå kommer problemen inte att sluta.

4. Budgetavstämningen. Jag tror inte man kan räkna hem besparingen på Gryta med 6 miljoner. Det går inte att stänga en halv avdelning som föreslås.

---
I morgon är det landstingsfullmäktige. Oppositionen kräver att vårdköerna redovisas. Hur är det egentligen med vårdköerna i Västmanland. Har de blivit längre fastän majoriteten påstår att de har blivit kortare???


Och så till sist Radiotips:
Jag medverkar i Närradion för Västerås imorgon onsdag klockan 10.00, 93,7 mhZ. Och pratar äldrefrågor.
I går blev jag intervjuade av Sveriges Radio Västmanland. Sänds i nyheterna i morgon. På eftermiddagen har jag blivit inbjuden att sitta i studion och debattera med äldrenämndsordföranden Bengt-Åke Nilsson (FP).
Kul!

Inga kommentarer: