torsdag, oktober 22, 2009

Granska kvalitetsupphandlingarna

Pressmeddelande onsdagen den 21 oktober 2009

Granska kvalitetsupphandlingar inom äldreomsorgen
Vid äldrenämndens sammanträde tisdagen den 20 oktober 2009 krävde Socialdemokra-terna och Vänsterpartiet att de kvalitetsupphandlingar som gjorts inom äldreomsorgen i Västerås ska granskas och utvärderas.
Både (S) och (V) är positiva till idén om att tillämpa kvalitetsupphandlingar. Men de senaste upphandlingarna har väckt en rad frågor om hur de nya utförarna lever upp till den kvalité som de utlovat i ingångna avtal.
Därför ville (S) och (V) att de kvalitetsupphandlingar som gjorts sedan 2007 ska granskas och utvärderas.
Huvudfrågan är om kvaliteten ökat eller försämrats sedan upphandlingen gjordes. Där det framkommer brister i förhållande till vad som utlovats ska dessa åtgärdas skyndsamt.
Äldrenämndens stab fick i uppdrag att se över frågan och att återkomma med ett svar till nästa sammanträde med äldrenämnden i november 2009.

---
I morgon i pappersupplagan i vlt blir det en artikel om upphandlingar. En kort version går att läsa redan i dagens nätupplaga.
Där kommenteras mina uttalanden av Jonas Morian, informationschef på Attendo Care. Han är också känd s-bloggare. Själv skulle jag tycka det vara omöjligt att kombinera rollen som profilerad sosse och samtidigt informatonschef på ett företag som låter en stor del av de vinster de gör på skattebetalarnas pengar, gå till privat vinstutdelning. Vi socialdemokrater brukar ju tycka att skattepengar som ska gå till vård ska stanna där. Vinster ska återinvesteras i verksamheten. Frågan är var Jonas Morian står? Eller tycker han en sak när han är på jobbet och en annan när han är s-bloggare???

2 kommentarer:

Jonas Morian sa...

Carin, jag har jobbat på Attendo i ett drygt år och fick inledningsvis en del kritik och gliringar från parti"vänner" som tycktes ha svårt att skilja på sak och person. I dag har detta lugnat ned sig och de flesta förefaller acceptera och respektera att det jobbar socialdemokrater även inom privat vård och omsorg.

Jag håller isär mina roller som aktiv socialdemokrat och informationschef, men självklart tar jag inte ett jobb som inte överensstämmer med mina värderingar. Och som bekant var det många socialdemokratiskt styrda kommer innan valet 2006 som valde att lägga ut vård och omsorgsverksamhet på entreprenad - bland annat till Attendo.

Det viktiga borde rimligtvis vara att medborgarna får ut mesta och bästa möjliga vård och omsorg för sina skattepengar - inte i vilken form denna vård och omsorg bedrivs. Detta tror jag de flesta socialdemokrater håller med om.

Attendos vinster (ett rörelseresultat som pendlat mellan fem och sju procent de senaste fem åren) är en förutsättning för att kunna fortsätta att utveckla kvaliteten i verksamheten. Även detta tror jag de flesta har förståelse för.

Carin Lidman sa...

Det är bra att du kan hålla isär rollerna. Jag beskrev bara att jag själv skulle tycka det vara svårt.
Vet inte hur väl du känner till Västerås och dess beställar och utförarsystem. Även under förra mandatperioden då vi var i majoritet la vi ut äldreboenden på entreprenad. Vissa av dem drivs av Attendo med hög kvalité och fint innehåll. I det här fallet handlar det om att Attendo i flera avseenden inte har levererat vad de har lovat. Den uppfattningen är jag inte ensam om. När man lovar väldigt hög kvalité i en kvalitetsupphandling har man mycket att leva upp till. Det får inte bli så att den som lovar mest, och är bäst på att fylla i upphandlingsunderlagen är den som vinner och sedan inte uppfyller det.
Upphandlingar är svårt och komplicerat och jag tycker det är viktigt att vi har en diskussion om det både i och utanför partiet.