onsdag, februari 07, 2007

På lärande besök - men var är alliansen?


Nidia Åman (v) och Håkan Falknäs, chef på korttidsboendet Zethelius som inte är som vilket korttidsboende som helst.


Två eftermiddagar har jag varit ute på studiebesök arrangerade av äldrenämnden, där jag är ordinarie ledamot.

I tisdags var jag på Zethelius - eller Bryggan, Bojen och Fyren som avdelningarna heter. Ett korttidsboende här i Västerås med inriktning på rehabilitering som drivs i samarbete med landstinget. Toppenfräscht i helt nya och rymliga lokaler med väl tilltagna rum för de boende. Ännu bättre hade det varit om personalen hade fått varit med i hela planeringen av huset. Då hade man sluppit ta bort alla trösklar i efterhand. Trösklar är inget bra när man ska fram med rullstolar och rollatorer...
Roligt var att träffa bluesmannen Håkan Falknäs, som är enhetschef där. En gång när jag var lokalredaktör i Skinnskatteberg var han fritidspolitiker för (s) och ordförande i barn- och utbildningsnämnden i den lilla kommunen. Det var roligt då med. Minns särskilt en presskonferens om skolan med stora semlor som reportern på konkurrenten åt med stor aptit.

I dag var jag på Vallby servicehus och fick veta mer om verksamheten där och hemtjänsten på Vallby. Verksamheten drivs av det kommunala proAros och verkar i en invandrartät del av Västerås. 30 procent av de boende i området är syrianer. Det blev mycket prat om integration och hur man gör bäst äldrevård för alla dom med en annan språklig och kulturell bakgrund. Borde rimligtvis bli lite fler alternativ till paltbrödet och ärtsoppan i framtiden i servicehusets restaurang för att passa alla smaker.

Men det har varit gles uppslutning från Västeråsalliansen vid studiebesöken. Ingen alls. I morgon ska jag till Parkgården i Tillberga. Ska bli intressant att se om den nya borgerliga majoriteten dyker upp där...



Bingo - varje onsdag på Vallby servicehus.

Inga kommentarer: