onsdag, januari 17, 2007

Lite politik och en middag på slottet.

I morrn far jag och min äldsta jäntunge till Grönklitt för att åka LÄNGDSKIDOR. Har stått och kletat i källarn och försökt få bort förra årets tejp (en sorts valla) från skidorna. Köpte en ny sorts mirakelvalla i höstas som jag nu äntligen hoppas få testa.
Har tillbringat två dagar tillsammans med polsek-kolleger och s-landstingsstyrelsepolitiker från våra grannlandsting i mellansverige. Bra och intressant som alltid.

Förra vård- och äldreomsorgsminister Ylva Johansson talade om stoppandet av stopplagen och borgarnas vårdcheck som lär kosta mer än det smakar. Det är mycket prat om fritt val men väldigt lite om innehåll när borgarna talar sjukvård. Kvalitén ska liksom lösa sig av sig självt bara man får välja fritt. Hur kvalitén blir för de patienter som inte orkar eller har möjlighet att välja talas det inte om.


Mats Svegfors talade om ansvarskommittén och hur Köpings befolkning kommer se ut 2030. Färre och äldre om man ska tro prognoserna. Sen bjöd ansvarsutredaren tillika landshövdingen på middag på Västerås slott. Gott och flott var det. Tack för maten!


Distriktsordförande Sven-Erik Österberg talar i telefon bland tavlor som en gång hängde på Geddeholms slott men såldes av Noppe. Landshövdig Svegfors såg till att porträttsamlingen hamnade i Västmanland igen, där den hör hemma.


Dante? - Bofast på slottet.


Landshövdingen har varit journalist - precis som jag. Det syns bland annat i bokhyllan. Minst en av dessa böcker har jag. Den var min journalistbibel när jag började som lokalredaktör i Skinnsberg. Gissa vilken.


Förra veckan träffade vi Mona Sahlin! Hon har ett sätt att lyssna och samtidigt ge svar som få. Ja, jag tror det kan bli jättebra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul bilder! Tror aldrig jag frågat om du har någon fotoutbildning från journlisttiden, men ska försöka komma ihåg att fråga nästa gång. Jo just det, middagen stod inte skattebetalarna för, utan partiet. As usual!