måndag, januari 15, 2007

Kvinnosatsning

Nu när jag har fyllt 40 kommer jag bli kallad till Sveriges modernaste mammografiklinik, som den tidigare s+v-majoriteten i Landstinget Västmanland har sett till att det satsas resurser på. På invigningen fanns de tidigare s-landstingsråden Glenn Andersson och Rigmor Åkesson på plats, men inte den nya moderata landstingsstyrelseordföranden. Det kan man läsa på Glenn Anderssons blogg. Kanske tycker m-ordföranden inte att kvinnors hälsa är så intressant. Kanske är det också därför som den nya borgerliga landstingsmajoriteten inte bryr sig om att följa socialstyrelsens rekommendationer om att kalla alla kvinnor mellan 40 och 74 år till undersökningar. De behåller den gamla gränsen på 69 år.

I torsdags träffade vi en stark kvinna: Mona Sahlin. Och på fredagen ställde sig Västmanlands s-distriktsstyrelse bakom henne som ny ordförande för socialdemokraterna. Men styrelsen sa också att den vill se Sven-Erik Österberg i partiledningen.

I går gjorde jag mitt val om vilka jag vill ska bli ombud på s-kongressen från Västerås. Självklart gick jag efter kompetens och valde tre kvinnor. ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aj, aj! Börjar det bli i politiken som i skolan? I alla fall bland socialdemokrater i Västerås. Att flickorna är flitigare, kunnigare och ambitiösare än pojkarna. Men kanske inte i alla ämnen./ Mona

Anonym sa...

Hälsa och sånt tjafs är inget för borgarna. För dom har inte vett att förstå. Dessutom kan dom köpa som dom kallar det för proffs hjälp på privata kliniker.