tisdag, september 28, 2010

Rödgröna Västerås

Det blev rödgrönt i Västerås när länsstyrelsen räknat de sista rösterna och fördelat dem mellan valkretsarna. Rödgröna fick 30 mandat, alliansen 28 och sd 3.
Det svåra blir nu att genomföra en rödgrön politik i Västerås när vi fortfarande har en borgerlig regering som inte alls vill skjuta till de pengar som behövs för att utveckla skola, vård och omsorg.

Den 1 november intar jag min stol i kommunfullmäktige. Vad jag mer får för uppdrag är ännu inte klart, men jag skulle bli mycket förvånad om jag inte får fortsätta i äldrenämnden. Det finns så mycket jag vill ta tag i och informera mig om.
Väntar otåligt på att jag ska få sätta igång.
Så länge förbereder jag för den nya rödgröna majoriteten i landstinget. Planerar första gruppmötet med nya gruppen, så att starten ska bli bra. Gör listor på allt som vi vill göra och på det som vi INTE vill göra - t ex sälja ut kvinnokliniken i Köping och käkkirurgen i Västerås - som Alliansen hade planer på.

I dag var jag på möte med referensgruppen för finskt förvaltningsområde. Den 14 oktober blir det en heldag i Växhuset för alla som vill veta mer om vad detta innebär. Både på svenska och finska. Välkomna! eller Tervetuloa!

Inga kommentarer: