måndag, september 20, 2010

Sorg i landet - glädje i landstinget - och frågetecken i Västerås

I dag känner jag för det första en stor sorg över att ett rasistiskt parti ska ta plats i riksdagen. Att ett rikt land som Sverige har så många människor som inte tycker att vi ska hjälpa människor från andra länder. Och det är med sorg i hjärtat som jag konstaterar att Sverigedemokraterna nu tar plats i alla demokratiska församlingar i Västmanland.
Under den här valrörelsen har jag träffat så många underbara varma människor från världens alla hörn, som vet vad demokrati handlar om.

Socialdemokraterna gjorde ett katastrofval på nationell nivå. Det är med sorg som jag konstaterar att Sverige inte får sin första kvinnliga statsminister.

Men det finns glädjeämnen.
I landstinget får de rödgröna egen majoritet och Sverigedemokraterna får trots sina fyra nya mandat inget inflytande över politiken. En stor lättnad. I norra länsdelen hämtade s hem mycket av det vi förlorade till Sjukvårdspartiet i förra valet. Sjukvårdspartiet klarade inte treprocentspärren och förlorar alla sina platser i landstingsfullmäktige.
I Norberg och Hallstahammar gick S stort framåt. Och det roliga är att där är deras toppnamn skärpta kvinnor i yngre medelåldern! I Köping höll S ställningarna, också med en kvinna som toppnamn. I Surahammar behålls den röda majoriteten, i Skinnskatteberg blir det rödgrön majoritet.

Och hur blir det i Västerås då - där jag själv har kandiderat. Som det ser ut i dagsläget är rödgröna största block, men Sverigedemokraterna blir vågmästare. Inget drömläge precis. Jag fasar för att hamna i en situation där Sd ska få inflytande över politiken.
Sluträkningen kommer på onsdag.

Inga kommentarer: