tisdag, mars 09, 2010

Ska grannen betala min städning?


Okey. Jag erkänner. Tanken har föresvävat mig. Att ta hjälp med städning och fönsterputsning. För jag tycker det är skittråkigt att städa och att det är skittrist att ha skitigt. Efter att i vinter också ha fått en skottskadad arm har jag också tänkt att det vore skönt att ha nån som skottade åt mig.
Men jag har aldrig gjort det. Inte tyckt det varit värt det. För det blir ju i alla fall skitigt snart igen, och snöar gör det likt förbannat och fönstren blir snart lortiga. Så den där kostnaden att köpa insatsen blir ingen investering. Bara konsumtion som är ack så förgänglig. Och fastän det med skattesubvention är billigare att köpa dessa tjänster så är det fortfarande ganska dyrt. Då lägger jag hellre pengarna på goda franska ostar, målningsarbeten som jag kan beundra i flera år eller nya fotbollsskor till sonen.
---
Men visst jag har tänkt tanken. Är det inte bra om svarta jobb blir vita? Är det inte bra om folk får hjälp med livspusslet? Och vad är det för skillnad på målning och städning?
---
Men så är det detta: är det rätt att våra skattepengar går till att subventionera städning åt de som redan har råd? Att pengar som skulle kunna gå till äldreomsorg eller utbyggd föräldraförsäkring går till höginkomsttagare för att köpa barnpassning för att de inte själva vill hämta på fritis eller föris i rimlig tid.
Medan undersköterskan inte har något val, får städa sin skit, hämta på fritis och har svårt att få både livspussel och ekonomin att gå ihop.
Nej, jag kan inte tycka att det är riktigt att våra skattepengar ska gå till dom som redan har det bra när det finns andra behov som är så mycket större. För att skapa jobb, finns andra alternativ. Till exempel ge mer pengar till äldreomsorg och sjukvård, där behoven är så mycket större än mitt eget behov att få fönstren putsade.
---
För den som vill läsa mer om hushållsnära tjänster rekommenderar jag Ann-Marie Lindgrens analys hos Arbetarerörelsens tankesmedja.

1 kommentar:

Kenneth Ström sa...

Det jag inte förstår i denna "Rut" debatt är varför man hela tiden återkommer till snacket om att man har förvandlat svarta jobb till vita?
Det är ingen ursäkt för att behålla RUT-avdragen! Det finns många sektorer innom samhället där det förekommer svart arbete. Ska vi använda skattepengar till dessa brancher oxå? Ska tex pizzerior och krogägare ha skattelättnader där det förekommer mycket svartjobb och fiffel med skatteredovisningar? Ska man kunna dra av middagen på deklarationen? Är det ett sådant samhälle vi vill ha, där fusk leder till att man får avdrag?

Varför jämnför man "RUT" och "ROT"? "RUT" består av tjänster som alla klarar av att göra själva, medans "ROT" mer riktar sig på tjänster som alla inte klarar av att göra. Alla kan tex städa, tvätta, ta hand om barnen medans alla inte kan byta ett fönster eller renovera ett badrum eller installera golvvärme.

Klarar man inte av utföra tjänsterna som innefattas av "RUT" så har man ändå rätt till att få hjälp med dessa av kommunen.

OM man nu ska man lägga ut skattepengar på hushållsnära tjänster så skall dom vara riktade mot dom grupperna som verkligen behöver det! Pensionärer och ensamstående föräldrar är dom som verkligen borde ha rätt till dessa tjänster... Dom andra får baske mig betala fullt pris!