onsdag, mars 24, 2010

Konkurrens till vilket pris?

Alliansen i Västerås vill nu konkurrensutsätta i stort sett vartenda gruppboende för dementa i Västerås. Det kommer innebära en stor tempoförlust, oro bland personal och boende. Nya ledare och nya rutiner. Nya scheman och personalneddragningar. Så har det blivit på flera andra boenden som har vunnits av nya utförare.

I går presenterades en granskning av de fyra senaste upphandlingarna av äldreboenden i västerås. Det som ger högre kvalitet är höga krav kombinerat med granskning och uppföljning. Jag kan dock ställa mig lite frågande till hur granskningen görs. Det är viktigt att medarbetare känner sig fria att tala med stabens tjänstemän. Vad jag har hört är det lite si och så med det.

Snart ska jag ut och prya igen i verksamheten. Bra och kul. Men på Södergården har man svarat att man inte har tid att ta emot några politikerpraktikanter under våren. Synd... de kunde ju få chansen att visa hur mycket bättre det har blivit...

Klockan 15.00 i dag sitter jag i radion och debatterar kvalitet i äldreomsorgen.

Inga kommentarer: