tisdag, mars 02, 2010

Pension och lön ska beskattas lika

Mona Sahlin (S) lämnade på tisdagen tillsammans med Maria Wetterstrand (MP) och Lars Ohly (V) ett gemensamt besked: Pensionärer ska inte beskattas hårdare än löntagare.

Pension är inget bidrag, utan uppskjuten lön. Pensionärer ska inte beskattas hårdare än löntagare.
Regeringen har steg för steg för steg ökat skillnaden mellan hur olika grupper beskattas för samma inkomster. Den borgerliga regeringens idé är att ökade klyftor skapar jobb. Men diskriminering av pensionärer leder inte till fler jobb.
En fungerande arbetslinje kräver att det både ska löna sig att arbeta och att ha arbetat.

---
Just pensionerna är något som engagerar många av de yngre pensionärerna. När jag knackade dörr på Rönnby i Söndags träffade jag en man som var mycket upprörd över Socialdemokraternas "stöld" från pensionärerna och syftade på en överföring från pensionsfonderna som gjordes av den tidigare regeringen. Det här är en synpunkt som dyker upp då och då i spalterna. Hur var det egentligen med den där "stölden" undrar jag? Jag skulle behöva en bra förklaring.

Den upprörda mannen satte ett debattinlägg i händerna på mig som han skrivit. Av det framgick att han var minst lika upprörd över "moderaternas nonchalanta inställning till pensionärerna, som kommer påverka valet". Vi fick oss alla en släng av sleven...
---
Förövrigt har jag fått en skottskada i armen. Av allt skottande.

Inga kommentarer: