torsdag, november 18, 2010

Upplåst

På sex av tio äldreboenden låses de boenden in på natten utan möjlighet att tas sig ut. Det visare en granskning som Socialstyrelsen gjort.

Enligt de rapporter jag fått och vad jag sett och fått höra när jag varit ute på våra äldreboenden i Västerås så förekommer inte såna missförhållanden i Västerås, som har rapporterats från andra håll i media. Att de gamla låses in och sen går personalen där ifrån. På varje boende ska det finnas minst två personal på natten. Sen kan det förstås verka väldigt lite ändå när boendena har flera våningar.
Jag bara hoppas att personalen verkligen rapporterar när de ser missförhållanden eller att äldre far illa. Om de inte av något skäl vågar rapportera det till sin chef eller lex Sarah anmäla det så hoppas jag att de hör av sig till media så det kommer fram. Massmedia har lagstadgat källskydd. Den som efterforskar källan begår ett lagbrott.
Fick själv medverka i radion i dag för att prata om detta. Se lyssnararkivet 18/11 ca 8 minuter över 15.

I morgon har jag bokat in ett verksamhetsbesök åt den rödgröna äldrenämndsgruppen på äldreboendet Änglamarken, på Erikslund. Då ska jag passa på och fråga hur de har det med dörrlåsen.

Inga kommentarer: