fredag, november 12, 2010

Cirkulationsplats på plats





En snabb lektion i garaget och under den korta färden till rondellinvigningen.
Att starta en elbil är inte som att starta en vanlig bil, fast nästan.
Vid Pettersbergsgatan Vallbyleden fanns redan media på plats, Vlt, TV4, Västerås X-tra och Radio Västmanland.
Radion gjorde en snabb intervju först, innan de var tvungna att hasta iväg till nästa pressträff. Den fixade jag, trots att jag inte var förberedd på frågan om vilka fler cirkulationsplatser som är planerade i Västerås.
Sen hälsa på projektören och några andra herrar.
Dags för det lilla anförandet. Gick också helt ok. Fast det tog slut väldigt fort... Och lite besvärligt är det att både hålla i fusklapp och mik samtidigt. Något som jag behöver träna på.
Sen skulle jag då hoppa in i kommunens elbil och provköra rondellen ett varv. Nu är det så med elbilar att de låter ingenting alls när de är igång. Vred om nyckeln, instrumentbelysningen lyste, bilen rullade sakta nerför backen.
Vad trög den är tänkte jag. Stannade vid rondellen. Fritt, dags att trycka på gasen. Inget hände. Av med tändningen, på med tändningen, släppa kopplingen, inget hände. Jag kände svetten sippra fram i pannna. Vad i glödhetaste... Inget hände. Bilarna bakom tutade. Vlt fotade. Kommunikatören från tekniska staben kom till undsättning, men inget hände trots hans instruktioner. Han satte sig i bilen och försökte starta. Och då - ja just det - du skulle ju trycka ner den där lysande knappen i mitten innan tändningen vrids om...
åhhh pinsamt pinsamt. Äntligen var bilen i gång och för säkerhetsskull körde jag två varv.
Det blir väl bra media i alla fall, roligare än en vanlig trist kommunal invigning - kan se rubrikerna framför mig:
Tekniska nämndens nya ordförande klarar inte av att starta kommunens elbil

Men är det något jag kan efter det här så är det att starta en elbil. Fast till nästa rondellinvigning blir det cykel!

---
Cirkulationsplatsen vid Vallbyleden - Pettersbergsgatan ersätter den farliga fyrvägskorsning som fanns där tidigare. Rondellen har länge varit ett önskemål. Den har kostat 6 miljoner att bygga, men till det har kommunen fått ett bidrag på 1,5 miljon från Trafikverket. Den har tagit 5 månader att bygga.

1 kommentar:

Pege sa...

Jo vi som kommer från norr och ska in i stan tycker att rondellen är en fröjd.