onsdag, juni 16, 2010

Tipp topp på Södergården?

Minns ni Södergården. Äldreboendet på Viksäng i Västerås som Attendo vann i en upphandling genom att lova bättre kvalité och innehåll än någon annan. Efter att jag var där i höstas fick jag höra att det var mycket som inte hade infriats. Mat, utevistelser bland annat. Jag fick samtal och mejl från personal, anhöriga och tidigare anställda. Detta ledde till rapportering i media men också att äldrenämnden beslutade om att Södergården och andra boenden som upphandlats sedan 2007 skulle granskas. Det gjordes och stabens granskare hittade brister som behövde åtgärdas. Nu har cheferna på Södergården redovisat vad de gör för förbättringar och igår fick de infinna sig vid Äldrenämndens sammanträde och redovisa.
"Vi gör väldigt mycket för aktiviering" berättade den avgående verksamhetschefen (som alltså varit där cirka ett år).
Det finns Söderhavsrum, Biosalong och Spa. Effekt av utevistelser ska mätas.
Det blir utbildning i attityder och bemötande för medarbetarna. Enligt ledningen har det varit en del brister i det.
Vissa omorganisationer är också att vänta. Gruppindelningarn ska ses över, det kan bli omplaceringar och ev kan någon få sluta sin anställning.

De avslutade sin redogörelse med att hälsa oss välkomna till Södergården. I våras försökte Kommunal få dit mig på ytterligare en praktikdag. Men icke. De hade inte tid att ta emot några politikerbesök, utan jag var välkommen till andra enheter hos Attendo (vilka jag också besökte).
Kanske har de inte tid med politiker som lyssnar på fler än cheferna och ställer kritiska frågor om kvalitén och hur man lever upp till ingångna avtal och löften?

Men har det nu blivit så bra så hoppas jag att jag får komma tillbaka och bilda en egen uppfattning om läget och inte bara höra chefernas version.

1 kommentar:

Lusen på Södergårdens vägg sa...

"Det blir utbildning i attityder och bemötande för medarbetarna. Enligt ledningen har det varit en del brister i det.
Vissa omorganisationer är också att vänta. Gruppindelningarn ska ses över, det kan bli omplaceringar och ev kan någon få sluta sin anställning"

Det är pinsamt att läsa hur Attendo beter sig mot sin personal. Är det några som behöver gå på utbildning så är det Attendos ledning!!! Där kan vi snacka om bristande respekt och att ha attityd problem, bemötande gentemot sin personal ska vi inte äns tala om... FY skäms på er Attendo!

Varför säger dom till äldrenämnden att någon i personalgruppen ev ska få sparken? Det har inte äldrenämnden med att göra, det ska skötas internt mellan arbetsgivare, den det berör och facket.