fredag, juni 04, 2010

Snart bara tre månader kvar...

Drabbades nyss av en hissnande känsla när jag tog fram kalendern och räknade hur långt det är kvar till valet. Bara drygt tre månader! Hjälp och Hurra - samtidigt är vad jag känner. Hurra för att det snart äntligen är dags som vi har väntat på fyra år! Hurra för att det nu snart finns en chans för ett rättvisare och mer solidariskt Sverige där man inte slår på dem som redan ligger. Hurra för att vi har chansen att göra Västerås till en ännu miljövänligare, roligare och rättvisare stad.
Men Hjälp för att det är så stort allvar och så viktigt, så avgörande och vi måste hinna prata med så många.

---
Bengt-Åke Nilsson (FP) försöker sno åt sig äran av finska äldreboendet Mälarhem i dag i vlt. Det är ju bara fånigt. Att det blev försenat på grund av överklaganden och dyra byggupphandlingar kan inte S lastas för. Han menar att det är Alliansens förtjänst att det nu står där det gör. Det var Socialdemokrater som tog fram planerna och satte igång projekteringen...
Har skickat in ett svar, som jag hoppas vlt tar in under nästa vecka.

---
Nu vill den moderatstyrda landstingsmajoriteten åter höja patientavgifter för dem mest utsatta. Den här gången är det folk med missbildade fötter som ska straffas.
Radion har rapporterat om det här.

---
I eftermiddag är det dags att gå på studentmottagning. Ännu en brorsdotter har kommit dithän. Ack ack ack. Minns min egen student som igår.
Det var en härligt bekymmerslös period i livet. Den tunga tonårstiden avklarad och ännu ovetande om hur tuff vägen var till utbildning och jobb. Fast då på 80-talet var situationen en helt annan än för dagens unga. Då gick det att få både bra sommarjobb och fast jobb med bara treårig teoretisk gymnasieskola. Själv jobbade jag som hotellreceptionist, hotellstäderska (i Köpenhamn), vårdbiträde på servicehus och kontorist innan jag i slutet av 80-talet fick mitt första journalistjobb.
Men det var då det... Nu är ungdomsarbetslösheten högre än någonsin!

Inga kommentarer: