onsdag, april 07, 2010

Lugn och trygg på landstinget

Jag jobbar på landstinget. Där blir man överöst av en massa intressant läsning. Eller vad sägs till exempel om årsstatistiken för anmälda fall enligt smittskyddslagen.
Några axplock:
2005 2006 2007 2008 2009
Gonorré 8 4 19 9 16
Harpest 4 6 1 4 3
Hepatit A 1 2 1 1 0
Hepatit B 42 37 41 47 36
Hepatit C 87 74 51 52 67
HIV-inf 18 15 8 4 7
Kikhosta 7 2 5 2 12
Klamydia 979 1070 1328 1287 1200

Slutsats? Det finns mycket äckligt.
Något annat äckligt är att min granne sa att han sett en RÅTTA under min altan. Fy fasiken. I går såg jag en råtta springa över vägen in på en annan granntomt.
Usch. Måste skaffa mig en fälla.

I natt låg jag sömnlös ett par timmar och grubblade på flygplatsen. Sen drömde jag oroligt om att två valombudsmän var irriterade på mig för att de tyckte jag sölade för mycket. Och jag blev allt mer frustrerad för hur jag än sprang så rörde sig inte fötterna, vilket bland annat berodde på att jag hade för snäv klänning på mig. Och sen kunde jag inte komma ihåg var jag ställt bilen.
Skönt att det äntligen blev morgon så jag fick vakna och cykla till jobbet och ägna mig åt trygga råttfria landstinget, skriva reservationer och läsa smittostatistik.

2 kommentarer:

Åsa sa...

VA!? RÅTTA?! Säg inte att den kom in till oss, för vi vill inte ha dem. Hade dem förra året ju... Men fällorna är laddade och giftet säkert förankrat.

/Vi i 18

Carin Lidman sa...

Nä, det var längre bort, närmare korsningen. Men det är bra att ni har kunskap om råttbekämpning. Då vet jag vart jag ska vända mig när jag behöver hjälp i kampen mot de små - eller stora! - skadedjuren.