torsdag, november 12, 2009

Upphandling och kvalitén i äldreomsorgen

På tisdag ska äldrenämnden ta ställning till socialdemokraternas och vänsterns begäran om att granska alla kvalitetsupphandlingar sedan 2007. Vi vill veta om kvaliteten blivit bättre eller sämre efter upphandling av 'äldreboenden.
I stabens förslag till beslut föreslår man att det ska göras en aktiv uppföljning men att det inte går att få svar på om kvalitén förbättrats eller försämrats!
Vad är det då för mening att göra granskningar om man inte vet om kvalitén blir bättre eller sämre. I en artikel i vlt påstår folkpartisten Bengt-Åke Nilsson att kvalitén blir bättre med upphandlingar. Men nu säger tjänstemännen att det kan man inte få svar på. Hur är det egentligen? Om man nu inte kan få svar, vad grundar sig Bengt-Åkes påståenden på?!

Har precis blivit intervjuad av vlt om det här och strax kommer radion om samma sak.
Har också skickat in ett svar på Bengt-Åkes artikel till vlt. Får se om de tänker ta in den...

4 kommentarer:

Kenneth Ström sa...

Även jag har skickat in ett svar till Vlt på Bengt-Åke Nilssons artikel. Mitt svar var lite för långt så jag försökte att korta ner det, vilket inte är så lätt eftersom att det finns så mycket att säga i ämnet. Jag hoppas att dom tar med den...

Kan ju konstatera att efter ha hört din intervju på radion igår att vi är inne på samma linje ;)

Carin Lidman sa...

Hej Kenneth,
tror vlt tar in din artikel, däremot var de tveksamma att ta in min, eftersom de menade att det inte var mig B-Å debatterade med.
Avvaktar ett par dagar till, sen lägger jag ut den här.

Kenneth Ström sa...

Får inte andra delta i debatten? Jag trodde att det var därför debatt artiklar fans, för att skapa just en debatt mellan männsikor... men vad vet jag?

Kenneth Ström sa...

Jag ser att VLT tog med båda våra artiklar :)