fredag, november 27, 2009

Gäst hos verkligheten

Har gjort en heldag i vården. Förmiddagen på Pilfinksgården på Råby som drivits av Attendo sedan starten 2002 och på eftermiddagen på Attendos hemtjänstkrets på Klockartorpet.
Pilfinksgården är ett gruppboende för dementa mitt i Råby centrum. Med utsikt över parkeringen och centrum åt ena hållet och trädgården och skogen åt det andra. Boendet har en liten inhägnad trädgård med promenadstigar, där de boende, om de orkar och vill själva kan gå ut och gå. Det som slog mig var att det kändes som om där var så lugnt. Många i personalen hade varit där i flera år och vittnade om god stämning. Däremot var det bara några enstaka personer som arbetade heltid. Några av tjejerna jag pratade med sa att de just nu tyckte det var ok att jobba deltid medan barnen var små, men sen skulle de nog vilja gå upp i heltid. Men vad jag förstod fanns det inte någon ambition att försöka omvandla deltider till heltidstjänster. Huvuduna behövs på morgonen. Inte på eftermiddagen.
Olle Thorell, riksdagsledamot från Surahammar, var också där på besök. Han satt och talade med verksamhetscheferna. Jag fick också vara med, men jag satt hellre med de äldre och julpysslade och passade på att tala med uskorna Lida och Lina.

Heltid hade däremot de flesta tillsvidare anställda inom hemtjänsten på Klockartorpet. De som jobbade dag hade alla heltid, jobbade bara var tredje helg och jobbade bara en kväll och en delad tur på tre-veckorsschemat. Att det gick ihop berodde på att det fanns andra som helst jobbade kväll. Verksamhetschefen berättade att det på senare tid har varit lätt att rekrytera nya med undersköterskeutbildning.
Tack till Jannicka som tog sig tid med mig och svarade på alla mina frågor.

Inga kommentarer: