tisdag, november 03, 2009

Förmiddag på Skallberget

Har varit ute på ännu en pryodag inom äldreomsorgen. Denna gång på Skallbergets servicehus som drivs sedan länge av kommunala proaros. Träffade som vanligt helt fantastisk personal, som är engagerade i sitt jobb och har mycket idéer om hur det kan bli ännu bättre. Jag hoppas verkligen att ledningen på Skallberget och alla andra ställen tar vara på allt det kunnande, alla goda idéer som finns bland personalen på våra äldreboenden.
Som vanligt fick jag höra om delade turer och folk som ville jobba heltid. Själv fick jag träffa ett par tjejer som dock sedan ett år tillbaka efter många år ÄNTLIGEN hade fått gå upp på heltid.

Det blev mycket prat om hur vi ska ge de med speciella behov bäst vård. Till exempel äldre med psykisk sjukdom eller missbrukarbeteende. Ska de bo på ett servicehus bland alla andra gamla eller ska de få ett annat typ av boende där personalen har särskild kompetens. Själv tror jag det skulle bli bättre för alla om vi kunde inrätta särskilda boenden där man har särskild kompetens att ta hand om olika komplicerade diagnoser. På samma sätt passar inte de som lider av någon demenssjukdom in på ett servicehus, med sina långa korridorer och öppna dörrar. I bland kan man undra över hur biståndshandläggarna resonerar. I vilket fall som helst är det tydligt att kommunikationen kan bli mycket bättre mellan biståndshandläggarna och personalen ute på boendena.

Jag har bäddat, lagat frukost, diskat och hämtat matlådor. Och pratat med en gammal dam som varit socialdemokrat i hela sitt liv! Sådant blir jag glad av.
Glad blev jag också av Jenny som tog hand om mig. Och hon var glad att det äntligen kom ut en politiker och följde med i jobbet. Det borde fler göra tycker hon.
Jag håller med! Tack Jenny och Lena och ni andra för en bra förmiddag. Nu vidare mot hemtjänsten på Pettersberg!

Inga kommentarer: