fredag, november 20, 2009

Krav på heltid och meddelarskydd

Det var äldrenämnd i tisdags. Det har jag redan berättat om. Tänkte berätta om ett par andra ärenden också. Det handlar om LOV - lagen om valfrihet och principiellt förfrågningsunderlag inför framtida upphandlingar.

Båda ärendena handlar om att vi som politiker och beställare ställer krav på de som vill/ska utföra äldreomsorg, i det ena fallet hemtjänst, i det andra fallet i huvudsak särskilda boenden.
Vi från Socialdemokraterna vill ha in fler krav på uförarna:
- att alla anställda ska erbjudas heltid
- att utförarna ska ha kollektivavtal
- att alla anställda ska omfattas av motsvarande meddelarskydd som anställda inom offentlig förvaltning/verksamhet.

Självklart ville alliansen inte gå med på våra krav. Så det blev inget av med det. Den här gången. Men vi kommer tillbaka. Var så säker. När det gäller heltidsfrågan måste vi ställa krav om vi någonsin ska komma längre. Om vi vill trygga rekryteringen och ha jämställda arbetsvillkor måste även vårdbiträden och undersköterskor få arbeta heltid om de vill. Alliansen menar att något sånt ska inte vi gå in och styra politiskt... Men vi är ju arbetsgivare också?!

När det gäller frågan om kollektivavtal och meddelarskydd sägs att det inte är förenligt med lagen om offentlig upphandling. Men tydligen finns det olika tolkningar av detta.
Och jag läser i våra politiska riktlinjer - fastslagna av S-kongressen - att vi Socialdemokrater vill att alla anställda ska ha meddelarskydd oavsett om de jobbar åt Attendo, Carema eller kommunen. Det här tycker jag är fruktansvärt viktigt. Det handlar om säkerhet och kvalitet för våra äldre.
I dag får människor sparken för att de framför kritik för, att de är oroliga för hur vården ska bli. Det händer i Sverige. Och det händer i Västerås. Det är för jävligt!

Läs/lyssna om arbetsmiljöverkets kritik mot Attendo Care angående schemaförändringarna på Södergården på P4 Västmanland.

8 kommentarer:

Kenneth Ström sa...

Det är mycket bra krav som ni ställer angående heltider. MEN för att det ska vara genomförbart så måste man oxå komma ihåg att räkna med det när man framställer budgetar för det olika verksamheter som man lägger ut på anbud. Att ha som krav att man ska ha rätt till heltid kostar pengar, glöm inte det.

Det borde även ligga i kommunens intresse att arbetsförhållandena är bra med tanke på att det i slutändan är kommunen som är ansvarig för att vården fungerar på ett tillfredställande sätt. När man lägger ut verksamheter på anbud borde det finnas med som krav.

Delade turer borde vara förbjudna, det sliter oerhört på kropp och psyke att jobba delad tur... Jag kan ju bara konstatera att det är väldigt få yrken där delade turer förekommer förutom i dom kvinnodominerade yrkena.

Det är även på tok för lätt att utnyttja personal innom vården, vi har ingen möjlighet att gå ut i strejk eller på annat sätt påpeka vårat missnöje då det drabbar 3:e man vilket är förbjudet enligt lag. Hade det varit gruvarbetare i LKAB så hade dom aldrig accepterat att man inte får göra färdigt med det man håller på med innan man påbörjar ett nytt projekt, eller att man hela tiden lägger allt större krav på dom anställda hela tiden att dom ska hinna med mer och mer fast med mindre resurser. Gruvarbetarna hade gått ut i strejk för länge sedan, medans vårdpersonal bara har att tacka och ta emot. Låter det rimligt?

När det gäller meddelarskydd så är det ett bra krav. Men jag ser inte det som det största problemet idag om bara politiker tar till sig mitt förslag om anonyma enkäter. På det viset så skulle man kunna ta sig runt dessa problem.

Tack för ordet!

Carin Lidman sa...

Kenneth -
håller helt med dig om att heltid kostar. Men det kostar också att inte kunna rekrytera kompetent personal. Deltid och delade turer är klara minus om man ska öka statusen på vårdyrket. Och om inte utförarna vill fatta det själva, får vi tillsammans försöka få dem att förstå det. :)

Sen när det gäller meddelarskydd. Anonyma enkäter är bra, men inte tillräckligt. Man ska inte behöva vara anonym för att våga kritisera. Dessutom kan en enkät stoppas undan av personer som inte vill att det ska komma ut i ljuset. Det är jätteviktigt att alla som är anställda inom skola, vård och omsorg kan ta kontakt med till exempel massmedia utan att riskera jobbet.
Trevlig helg!

Jonas Morian sa...

Carin, jag vill bara påpeka - vilket du säkert redan vet - att Attendo Care som första privata vård- och omsorgsföretag har infört meddelarfrihet för våra medarbetare.

Med vänliga hälsningar

Jonas Morian
Attendo Care

Kenneth Ström sa...

Till alla er som läser denna blog och vill förändra äldreomsorgen i Västerås. Gå in på länken och skriv under erat namn, sprid vidare detta till alla ni känner så kan vi tillsammans göra någonting åt det!

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4007

Jag hoppas att det är okej för dig Carin att jag lägger upp den här namninsamlingen här, annars får du ta bort den :)

Carin Lidman sa...

Jonas,
jag är intresserad av vad Attendos meddelarfrihet innebär. Har ni något material på er webb där man kan läsa om det? Annars kan du mejla det till mig på carin.lidman@ltv.se
mvh Carin

Anonym sa...

Meddelandefrihet hos Attendo!!??
Skitsnack.... förekommer både uppsägningar... indirekt och direkta hot mot personal.....passa dig...annars...

Carin Lidman sa...

Till den anonyma kommentaren ovan:
Jag har fått reaktioner på att det kan uppfattas som ett hot, mot mig eller mot någon annan icke nämnd. Jag tolkar det dock som om att den anonyma skribenten skriver"... passa dig... annars..." som exempel på vad personen menar att man kan få höra som anställd.
Jag har valt att låta kommentaren stå kvar eftersom jag vill värna en fri debatt, men jag vore tacksam om du anomym kunde gå in och förklara lite tydligare vad du menar.
/Carin

Anonym sa...

Carin, du har uppfattat det alldeles korrekt. Som anställd kan man få höra detta. Jag är glad att du synliggör detta inom äldreomsorgen. Det är absolut inget hot mot dig eller någon annan. Jag är verkligen ledsen om det uppfattats så. Det var inte min mening. Fortsätt kämpa.