tisdag, november 17, 2009

Granskning av äldreboenden

På socialdemokraternas och vänsterpartiets initiativ kommer det nu ske en aktiv uppföljning på de äldreboenden som blivit upphandlade sen 2007. Däribland bland andra Änglamark, Eriksborg, Rösegården, Hagalidsgården och Södergården. I mars ska vi i äldrenämnden få besked om hur väl utförarna lever upp till villkoren i avtal och beställning. Det blev klart i dag på äldrenämnden.
Vi från s och v ville också ha en jämförelse med om kvalitén blivit bättre eller sämre efter upphandling, men en sådan jämförelse var inte möjlig att göra fick vi till svar. Jag är inte nöjd med det svaret, men just nu nådde vi inte längre än så här.
Men inför framtida upphandlingar/beställningar är det viktigt att vi som politiker har svart på vitt vad som är upphandlingens effekter, så att det inte bara bekommer på allmänt tyckande.

Till den öppna delen av sammanträdet kom en dam som hade haft en nära anhörig på Södergården och var orolig för hur personalen nu upplevde arbetsmiljö och schemasituation. Efter inslaget i radio och vlt har jag också fått tagit emot reaktioner från personal och anhöriga som har synpunkter på hur det har blivit med den nya utföraren på Södergården.
Flera företrädare från alliansen sa idag att de efter kritiken framkommit har besökt Södergården. En av moderaternas företrädare sa
att den kritik som framkommit om Södergården är "en tidningsanka" - något som pågår på "debattsidorna".
Det får stå för honom, men jag tror det är rätt många som inte håller med.
Och mig skrämmer inte sådant prat. Det som inte är bra måste diskuteras och komma ut i ljuset. Skrämmande är dock om anställda inte skulle våga berätta om det som är fel, i rädsla att förlora jobbet.
För oss socialdemokrater är det viktigt att anställda som jobbar med vård och omsorg i privata företag ska omfattas av samma meddelarskydd som de som jobbar inom offentlig förvaltning. Hur våra gamla har det får inte vara företagshemligheter!

4 kommentarer:

Kenneth Ström sa...

Det är klart att det går att ta reda på om kvalliteten har blivit bättre eller sämre! Jag blir riktigt upprörd när jag hör det dom säger... Ta fram en enkät som undersköterskor och vårdbiträden fyller i anonymt. Frågor som arbetsmiljö, hur dom boendena upplever den vård vi ger dom, hur personalen upplever vården ska bla finnas med. Man ska även ta med om det har blivit någon skillnad sedan den nya utföraren, vad är bättre och vad är sämre? Jag tror inte att dina kollegor vill veta hur verklgheten ser ut! Det finns enkla sätt att kolla upp det om man bara vill! Sen att dom tror att det bara är en tidnings anka säger ju hur allvarligt dom tar det här... Kom in i matchen nu! Sluta blunda så att ni kan se verkligheten, hur jobbig upplevelsen än är.

Personal sa...

När alliansens representanter var på besök på Södergården gick de runt i huset tillsammans med verksamhetschefen. De pratade inte med personalen som var på plats. Så jag gissar att deras upplevelse av Södergården tyvärr skiljer sig ganska mycket från det du, Carin fick se och höra när du var på besök.

Carin Lidman sa...

Kenneth.
Jag tycker som du. Klart man måste få fram svar. Jag släpper inte frågan.

Till Personal.
Jag fortsätter mina "pryobesök" och hoppas få komma tillbaka på er på Södergården i vår. Nästa vecka väntar bla Pilfinksgården.

Anonym sa...

Varför lyssnar inte Bengt-Åke Nilsson och hans gäng på personalen på Södergården. Det är bara de som kan svara för hur verksamheten bedrivs efter övertagandet. Att personalen inte tas på allvar varken från alliansen eller ledningsansvariga är mycket allvarligt och skrämmande. Det är så mycket prestige i detta från ledning och företag istället för att lägga energi på de gamla som bor på Södergården och på personalen som måste få resurser och stöd. Nej håller med Kennet sluta blunda för verkligheten och ta ert ansvar istället.