torsdag, oktober 02, 2008

Kluven tunga


Femte budordet: " Du skall icke dräpa".
Men svenska kyrkan har aktier i vapenindustrin.
-Svenska kyrkan erkänner staters rätt till självförsvar och medverkar dessutom i totalförsvaret, enligt kyrkans etiska policy kan kyrkan äga vapenaktier, säger Anders Thorendal, finanschef för Svenska kyrkan, till Kyrkans tidning.
Redan i våras skrev Dagen om att Svenska kyrkan äger aktier i bolag som producerar olja, vapen och alkohol, trots att aktieinnehavet ska stämma överens med kyrkans grundläggande värderingar. (Men det var den här som uppmärksammade mig på det.)
Jag väljer pensionssparande efter mina värderingar, jag väljer energibolag efter mina värderingar. Nu måste jag tydligen också omvärdera mitt medlemskap i Svenska kyrkan. Jag vill inte att min medlemspengar ska stötta vapenindustrin.

Inga kommentarer: