tisdag, oktober 28, 2008

Besöksstatistik

Förutom en envist rinnande näsa, har den här veckan börjat bra.
I går två intressanta besök. Förmiddagen tillbringade jag med att följa verksamheten på Gryta Hospis. Där bedriver de en jättefin verksamhet, med mycket kunskap och empati. Träffade undersköterskor, sjuksköterskor, läkaren, hjälpte till lite med morgonbestyren och var med på den värdefulla fikastunden med personalen. Det är då man får de bästa samtalen. Vi talade mycket om hur kunskaperna på Hospis bör och kan spridas ut till alla äldreboenden i Västerås men också resten av länet. På hospis finns så mycket kunskap om vård i livets slutskede som många fler skulle behöva ta del av.
På eftermiddagen besökte jag Viljan, ett boende för gravt funktionshindrade barn och ungdomar. Lärde mig mycket om en verksamhet som jag inte är så bekant med, medan jag hjälpte till med att klä på barn (det kan jag...) och assisterade vid korvgrillningen ute på gården i snålblåsten.

Idag var jag i Falun och träffade mina supertrevliga kolleger från sjukvårdsregionen.
Sofia från Dalarna, Martin från Örebro, Pyry från Uppsala och Mattias från Gävle. Sörmland och Värmland hade förhinder.
Den ekonomiska situationen ser besvärlig ut i grannlandstingen. Det är bara i Landstinget Västmanland som majoriteten påstår att den ekonomiska situationen i landet inte kommer ge några nämnvärda effekter på landstinget...
Sen blev det ju prat om regionfrågan förstås. Som vanligt. Trodde den var död som snackis, men tydligen inte...

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Carin Lidman sa...

Tog bort ovanstående kommentar på grund av det hätska innehållet och grova språkbruket. Dessutom var kommentaren anononym.