fredag, februari 08, 2013

Hopplös debatt

Lång fullmäktigedebatt igår igen om bilparkeringarnas betydelse för citys fortlevnad.
Öppna fler gator för biltrafik var ytterligare ett av den borgerliga alliansens budskap.
Och detta fick jag bemöta efter att ha varit på två väldigt bra dagar med Energimyndighetens nätverk för Uthållga kommuner. Där är vi 37 framstående kommuner på miljöområdet som diskuterar hur vi ska göra för att sänka utsläppen av klimatpåverkande gaser. Det är folk från alla politiska läger, från Piteå i norr till Malmö i söder. En sak vi där är ense om är att bilismen måste minska, alternativa transportmedel öka, att ha höga krav på energieffektivt byggande är bra. Och detta tycker även moderater. I det här nätverket.
Tyvärr är jag ensam från Västerås i nätverket. Önskar att någon från oppositionen fick vara med. Det skulle de behöva.
För när jag sen kommer hem till hemstaden och hör hur diskussionen går i fullmäktige så undrar jag hur vi kom med i det här nätverket överhuvudtaget med det trångsynta synsätt på bilismens orsaker och konsekvenser som härskar i den ena halvan av fullmäktigesalen.
Blev i går kallad "dogmatisk dam" av en folkpartist som varmt förespråkade fler gator för biltrafik i city för att jag talar om 2-gradersmål, nationell färdplan 2050, och Västerås klimatprogram och om att ta konsekvenserna av fattade beslut.

En av de viktiga strategier som vi diskuterade i ett av våra gruppmöten på politikernätverket var beteendepåverkan. En av de allra viktigaste men också en av de allra svåraste, vill jag påstå.
Känslan av "Tafsa inte på min bil" sitter djupt. Och detta trots larmrapporter om smältande isar och varma vintrar. "Nej, det berör inte mig. Det där får någon annan göra något åt. Jag ska leva som jag alltid gjort."

Ja ja. Nu lägger jag det där åt sidan och ägnar mig åt att ladda inför söndagens Engelbrektslopp med vila och  kolhydrater. Det gäller att passa på att åka skidor så länge det går. Snart kan det vara slut. Och inte bara för den här vintern. Utan för alla vintrar.

Inga kommentarer: