måndag, november 26, 2012

Tack!

I dag blev det klart! Jag har blivit vald till ombud till partikongressen 3-7 april. Är så hedrad och stolt. Tack alla ni som röstade på mig.
Har börjat mitt arbete mot kongressen och läst igenom förslaget till nytt partiprogram och skickat in mina synpunkter.

På det stora hela tycker jag att förslaget till nytt partiprogram är bra. Jag gillar särskilt att att klimatfrågan lyfts redan på sidan 6 under vår vision. Tydligheten på s 12 att Socialdemokratin är ett antikaptialistiskt parti – att det är demokratin som ska sätta gränserna för marknaden och de ekonomiska intressena.
Bra skrivning om att miljövänlig och förnybar energi måste ersätta såväl de fossila bränslena som kärnkraften. Känns också betryggande att läsa på s 47 har vi fortfarande har den principiella uppfattningen att statschefen ska väljas av folket och att monarkins arvsprincip ska avskaffas!

Avsnittet om Hushållning och hållbar utveckling kan och bör dock spetsas till:

-Saknar ett resonemang om hur vi kan påverka människors beteendemönster. Det behövs om 2-gradersmålet ska uppnås. Tex kan man jobba mer med styråtgärder.

När det kommer in på jordbrukspolitiken saknas någon rad om vikten av att hushålla med produktiv jordbruksmark. Om vi ska kunna försörja jordens växande befolkning kan vi inte använda jordbruksmarken till att bygga på. Likadant gäller angående transportsystemet. Det finns fler skäl att lägga om transporterna än klimatmässiga. Bilar tar väldigt mycket yta. Med en växande befolkning behöver vi ytorna till bostäder och att producera livsmedel. Inte att parkera bilar på.

Avsnittet om ny teknik kan kompletteras med att användningen av att ny teknik kan medverka till att minska transporterna. T ex i arbetslivet (möten) vård o omsorg (rehabträning, vårdplanering, tillsynsbesök i hemtjänsten via bildtelefoni).
Även om skrivning om de nya gröna jobben bör in.

Kongressen går av stapeln i Göteborg. Fyra månader kvar och det är fler motioner än någonsin. Över 1000 stycken. Och jag har skrivit två av dem.

----
I morgon pryodags på Klockarkärleken, ett gruppboende för demenssjuka och Gideonsbergs servicehus.



Inga kommentarer: