Här är mitt inlägg från senaste kommunfullmäktige angående handlingsprogrammet för klimatprogrammet.
Ordförande
kommunfullmäktige
I juni
beslutade vi här i kommunfullmäktige om ett klimatprogram för Västerås. Och
idag är det dags att anta handlingsplanen för hur målen i klimatprogrammet ska
uppnås.
För att
klara det övergripande tvågradersmålet, att temperaturen 2050 max ska ökat med
två grader jämfört med förindustriell tid samt att växthusgaserna ska minska
med mer än 60 procent 2020 per invånare jämfört med 1990 krävs tydliga
åtgärder. Detta är mål som förpliktigar, inget som kommer gratis. Det krävs att
vi är beredda att ändra på våra klimattärande vanor. Det vi gör här och nu har betydelse
för lång tid framöver.
Kommunerna
har ett särskilt ansvar eftersom de har stor inflytande på samhällsplanering, transporter,
har många fastigheter och ansvar för energiförsörjning.
Klimatprogrammet
och handlingsplanen fokuserar på de tre områden som har störst påverkan på växthusgasutsläppen:
energi, trafik och jordbruk/livsmedel.
Den svåraste
utsläppskällan att komma åt är transporterna. Fastän det idag finns flera olika
miljöbilar på marknaden är det få som kör sådana.
Koldioxidutsläppen
från transportsektorn har ökat sedan de började. Utsläppsminskningar som kommer
av effektivare motorer och ökat användande av biobränsle motverkas av mer
trafik och en större befolkning.
Så kan det inte fortsätta. Det måste bli enklare att välja det klimatsmarta resandet som cykel, biogasbuss eller tåg och svårare att ta den växthusgasutsläppande bilen.
Där kan
kommunen göra mycket för att göra det lättare för Västeråsarna att leva
miljövänligt. Viktigt är att vi bygger en stad där fotgängare cyklister och
kollektivtrafik går före bilen
En stor
satsning är den nya kollektivtrafiken som startar 18 augusti nästa år.
För att få
fler att upptäcka kollektivtrafiken krävs mer och bättre marknadsföring. Detta
kan ske på traditionellt sätt, men också med att ha riktade aktiviteter till
bilpendlare för att testa bussen och att ha kombinationsbiljetterför hockeymatchen
o bussen eller teatern o bussen.
Det måste
också bli attraktivare att cykla året om. I tekniska nämnden och stadens
cykelråd diskuteras nu hur vinterväghållningen på cykelbanor kan bli ännu
bättre och hur man kan få fler att upptäcka vintercyklingens fördelar.
Koldioxidutsläppen från hela transportsektorn i Västerås har
ökat med 12 procent sedan 1990. Så kan det inte fortsätta. Därför är det hög
tid att vi ikväll beslutar om hur vi ska vända utvecklingen.
Jag yrkar bifall
till kommunstyrelsens förslag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar