torsdag, november 08, 2012

Lättare göra klimatsmarta transportval


Här är mitt inlägg från senaste kommunfullmäktige angående handlingsprogrammet för klimatprogrammet.

Ordförande kommunfullmäktige
I juni beslutade vi här i kommunfullmäktige om ett klimatprogram för Västerås. Och idag är det dags att anta handlingsplanen för hur målen i klimatprogrammet ska uppnås.
För att klara det övergripande tvågradersmålet, att temperaturen 2050 max ska ökat med två grader jämfört med förindustriell tid samt att växthusgaserna ska minska med mer än 60 procent 2020 per invånare jämfört med 1990 krävs tydliga åtgärder. Detta är mål som förpliktigar, inget som kommer gratis. Det krävs att vi är beredda att ändra på våra klimattärande vanor. Det vi gör här och nu har betydelse för lång tid framöver.

Kommunerna har ett särskilt ansvar eftersom de har stor inflytande på samhällsplanering, transporter, har många fastigheter och ansvar för energiförsörjning.
Klimatprogrammet och handlingsplanen fokuserar på de tre områden som har störst påverkan på växthusgasutsläppen:  energi, trafik och jordbruk/livsmedel.
Den svåraste utsläppskällan att komma åt är transporterna. Fastän det idag finns flera olika miljöbilar på marknaden är det få som kör sådana.
Koldioxidutsläppen från transportsektorn har ökat sedan de började. Utsläppsminskningar som kommer av effektivare motorer och ökat användande av biobränsle motverkas av mer trafik och en större befolkning.

Så kan det inte fortsätta. Det måste bli enklare att välja det klimatsmarta resandet som cykel, biogasbuss eller tåg och svårare att ta den växthusgasutsläppande bilen.
Där kan kommunen göra mycket för att göra det lättare för Västeråsarna att leva miljövänligt. Viktigt är att vi bygger en stad där fotgängare cyklister och kollektivtrafik går före bilen
En stor satsning är den nya kollektivtrafiken som startar 18 augusti nästa år.
För att få fler att upptäcka kollektivtrafiken krävs mer och bättre marknadsföring. Detta kan ske på traditionellt sätt, men också med att ha riktade aktiviteter till bilpendlare för att testa bussen och att ha kombinationsbiljetterför hockeymatchen o bussen eller teatern o bussen.
Det måste också bli attraktivare att cykla året om. I tekniska nämnden och stadens cykelråd diskuteras nu hur vinterväghållningen på cykelbanor kan bli ännu bättre och hur man kan få fler att upptäcka vintercyklingens fördelar.

Koldioxidutsläppen från hela transportsektorn i Västerås har ökat med 12 procent sedan 1990. Så kan det inte fortsätta. Därför är det hög tid att vi ikväll beslutar om hur vi ska vända utvecklingen.
Jag yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag.



Inga kommentarer: