torsdag, november 03, 2011

Vårdskadad

Var på återbesök hos käkkirurgen och fick min dom:
- Det var en VÄLDIGT besvärlig tand att ta ut. Eller hur?
- Ja, jag vet inte, jag har bara mina egna besvärliga tänder att jämföra med...
- Jo, men jag tycker också den var väldigt besvärlig. Jag sa innan att det fanns en risk att nerven kunde skadas.
- Men du sa att risken var jätteliten...., sa jag och kände mig jätteliten.
- Ja, men du har drabbats av statistiken.

Slutsats: Käkkiurgen har skadat en nerv med konstigt namn i min käke. Jag kommer fortsätta ha bedövningskänsla i halva hakan o läppen i flera månader, ett år, eller vill det sig illa hela livet...

Det är fler som skadas i vården än i trafiken varje år. Jag är ett bevis. Jag har aldrig skadats i trafiken, men är nu en av alla vårdskadade.

---

Läser i förslaget till verksamhetsplan för Tekniskan nämnden hur arbetet fortskrider med att utveckla cykelstaden Västerås. Under det år som gått har jag fått motta önskemål om cykelväg till Tortuna, Tidö-Lindö, Örtagården, Geddeholm. Alla dessa ska Trafikverket vara med och finansiera. Jag anser att här måste tekniska nämnden ta fram en prioriteringslista över var behoven är störst, efter befolkningsmängd, kostnad och aktuella planer. För vi kan omöjligt göra allt på en gång.
Likadant gäller med felande länkar i staden. Det behövs också andra åtgärder för att utvecka cyklingen: fler cykelparkeringar, bättre underhåll, bättre belysning, röjning av sly och buskage. Där händer mycket och fortsätter hända även nästa år.
I dagsläget finns 37 mil cykelväg som kommunen har ansvar för i Västerås.

1 kommentar:

Pege sa...

Oj blev det så illa? :(
Ja inom trafikflyget dör mellan 800 och 1100 ca varje år pga av olyckor, i hela världen alltså. I vården här hos oss i Sverige dör ca 3000 varje år pga skador osv. Och är det ca 500 i trafiken nu per år?