torsdag, september 17, 2009

Tågterror

Ska strax ut och åka tåg, vilket får mig att tänka på en obehaglig tågresa häromdan.
Satt i godan ro med min bok på Uven mot Norrköping. Dags för biljettkontroll.
För mig gick det bra, men den unge killen bredvid blev hårt ansatt:
-Har du legitimation, krävde konduktören, en ung man, kanske runt 25.
-Nej.
-Då får du köpa ny biljett.
-Men, jag har ju biljett, jag har ju betalat.
-Men du måste ha legitimation. Det är nya bestämmelser.
-Vad kostar en ny biljett då?
-Till Linköping? 343 kronor.
-Men det har jag inte.
-Då får du gå av vid nästa station.
-Men..
- Antingen får du köpa ny biljett eller gå av om du inte har giltig legitimation.
Killen, som kunde vara runt 17-18, såg förtvivlad ut, ringde på sin mobil, till någon, troligen en förälder. Men konduktören vägrade tala med vedebörande i telefon.
-Jag tänker inte tala med någon annan. Jag pratar bara med dig.
I inväntan på nästa station fortsatte konduktören biljettkontrollerandet.
Mannen bakom den unge killen visade biljetten.
-Har du legitimation?
-Sorry?
-Do you have an ID, passport. You need a passport.
-But it is at home. But I have a ticket!
-You need an ID to this ticket, otherwise you have to buy a new ticket or you have to get off at the next station.
Mannen kunde för sitt liv inte förstå varför han måste köpa en ny biljett, när han nu hade en giltig biljett. Han visade skattepapper och annat, men inget dög.
Konduktören hotade med polisen om mannen inte självmant gick av vid nästa station. Till slut böjde sig mannen för överheten och köpte en ny biljett. Men vad ska han tro om Sverige. Att det är en polismakt där alla ska legitimera sig och konduktörer har makten att hämta polis eller slänga folk av tåget?!

Jag kan inte förstå SJ:s filosofi med att göra allt fler biljetter personliga och avkräva folk legitimation. Det är att krångla till resandet istället för att förenkla det. Det ska väl vara lätt att ta tåget!
Och om man nu inför nya regler får man väl ha ett par månader med högre toleransnivå, där man lugnt påpekar: nästa gång du reser med en sådan här personlig biljett måste du ha med dig legitimation.
Det räcker inte att informationen står skriven på biljetten. Det finns folk i vårt samhälle som inte kan svenska, än. Och det finns dom som inte kan läsa. Otroligt men sant.

Jag upplevde situationen som mycket obehaglig. De här båda männen kommer dra sig för att ta tåget nästa gång. Är det så SJ försöker bättra på sin statistik?
Jag får intrycket av att SJ försöker göra resandet obehagligare och krångligare. Det skrämmer mig. Världen behöver fler som tar tåget, inte färre!

1 kommentar:

Ulf Larsson (FP) sa...

Ja, detta är ju rent för jävligt. Vad är viktigast? Att det ska vara smidigt att resa? Eller att ha kvar ett prissystem som ingen ändå begriper? Det är väl för att förhindra andrahandsmarknad på de billiga biljetterna som SJ inför id-tvång på nästan alla biljetter. SJ = Sabla Järnspikar! :(