onsdag, september 30, 2009

Korttidspersonal får städa lägenheter

Sedan i somras måste undersköterskorna på Gryta korttidsboende fyra eftermiddagar i veckan gå ut och städa i hemtjänsten.
På så vis kan proAros spara pengar för att de inte behöver ta in vikarier till hemtjänsten.
Personalen på Gryta Kortids är anställda för att vara just där. Efter sommaren har boendet haft lägre beläggning. På avdelning 1 där jag i dag var och pryade var just nu fem platser av de 24 lediga.
Gryta korttidsboende är en mycket uppskattad verksamhet i Västerås. Dit kommer man efter en lasarettsvistelse, i väntan på särskilt boende eller på växelvård, eller avlastning.
Undersköterskorna är anställda för att ägna sig åt vård där. Trodde jag och dom. Men sedan i juni har proAros hittat på att de ska hjälpa hemtjänsten med städning.
Något här är fel. Äldrenämnden betalar proAros för korttidsboendet och ger en annan ersättning för hemtjänsten. Nu har man gjort en del av hemtjänsten i området i närheten av Gryta till samma enhet som korttidsboendet och därför tycker man att man kan använda personalen där den för dagen behövs bäst.
Jag ställer mig mycket frågande till det här.
Sedan den elektroniska tidmätningen infördes får inte proAros hemtjänsten att gå runt ekonomiskt. Vi i oppositionen ifrågasatte att man skulle kunna hämta hem så mycket pengar som majoriteten räknade med. Nu har det visat sig att så inte är fallet, och taxan ska höjas.
Det kan inte vara meningen att personalen som är anställd för att vara på kortis ska rädda ekonomin i hemtjänsten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ahh, vad trevligt att en politiker är ute i verkligheten!!! Det ska du ha en stjärna för.
Skicka ut de andra byxnötarna också!!
Det du reagerade för i bloggen, att undersköterskorna är ute och städar, är helt rätt!
De stackarna har sökt ett arbete på Gryta Korttidsboende som undersköterska och inte som någon städerska på hemtjänsten. Hur kan detta ens vara lagligt att utsätta dessa uskor för sådant? Var finns facket?? Var är ni politiker? Hur kan detta få fortgå?? De är utbildade! De har slitit som fan för att få det att gå ihop under utbildningstiden med familj, ekonomi, arbete, fritid och allt annat runt om kring för att få ett yrke. Vad händer? Jo, de ska ut och städa!!!! Hur givande är det? En uska ska arbeta som en uska inget annat!! Det finns massor av arbetslösa som skulle kunna få ett jobb om de fick göra det istället.
Jag har själv arbetat på Gryta kortis och kan verkligen känna med personalen där. Skulle jag ha blivit tvingad till detta städande vet jag att jag skulle ha gjort mig ovän med många!!
Tack och lov arbetar jag med vård på en annan inrättning nu.
Nu får du en spark i ändan av mig, se till att det blir en ändring på detta vansinne som har beslutats. Personalen på Gryta kortis behövs på avdelningarna och inte i någons hem som städare. De gör ett jäkla bra jobb på avdelningarna. De ska uppmuntras och stärkas i sin arbetsroll och inte sänkas och må dåligt. Vad blir det för vård då?? Så mycket energi läggs ner på att vara arg och irriterad på detta beslut. Den energin behöver personalen ha för att orka med sitt jobb som undersköterska. De ska inte ens behöva tänka på annat än att ta hand om de boende. Hoppas du fck dina politikerögon öppnade idag!!! Se verkligheten i vitögat. Påverka!!!!
Få till en ändring. Vill ni ha makt visa att ni har makt hos ditt parti.

Carin Lidman sa...

Tack för din kommentar "Anonym"!
Ja, det är verkligen nyttigt för oss politiker att komma ut i verkligheten, då får vi se en annan bild än den vi blir serverade. Jag kan bara svara för mig, jag är ut och "pryar" i verksamheten några dagar varje termin. I höst ska jag vara ute fem dagar på olika ställen. Tror inte att den folkpartistiska ordföranden i nämnden som dessutom är kommunalråd, är ute lika mycket...
När det gäller Gryta korttids håller jag helt med dig. Undersköterskorna är anställda för att vårda där, inte att göra jobb i hemtjänsten. Det handlar om en kvalitetsfråga. Undersköterskeyrket och att arbeta inom äldreomsorgen måste bli mer attraktivt för att kunna rekrytera personal i framtiden. Då måste man få ägna sig åt det man har utbildats för, jag håller helt med. Särskilt svårt är att rekrytera till hemtjänsten, men jag tror att det finns sätt att även göra det yrket mer attraktivt om man får ägna sig åt det man är utbildad för. Kanske ska just städning läggas ut på de som är proffs på det? Fast samtidigt handlar det om kontinuitet. Att de äldre ska ha så få personer omkring sig. Det är en balansgång.
Men du kan lita på att jag tänker ta upp det här på äldrenämnden. Men som du kanske vet sitter vi i socialdemokraterna i oppositon. Vi har en allians som styr den här stan, men jag ska göra vad jag kan.
Det är dock väljarna som till sist avgör vilksa som ska ha makten...