tisdag, november 11, 2008

Kära folkhögskola


Besökte Tärna folkhögskola i dag tillsammans med mina oppositionsråd och kollega. Jag var den enda av oss som inte varit på Tärna tidigare, som ägs och drivs av Landstinget Västmanland.
Åh, det var så fint där. Varm stämning, fantastisk miljö, inspirerande undervisningslokaler. Och så maten - vällagad och näringsrik, precis som det ska vara. Jag fick lust att börja där direkt och letade energiskt i kurskatalogen för att hitta någon lämplig kurs för politiska sekreterare. Kortkursen "massage för hemmabruk", kanske skulle va nåt?
- Det brukar vara så med tidigare folkhögskoleelever att de får något förälskat i blicken när folkhögskolor kommer på tal, sa rektor Birger Forsling.
Och jo, jag håller med. Jag gick ett år på Jakobsbergs folkhögskola i slutet av 80-talet och det är en av de bästa perioderna i mitt liv. Att gå på folkhögskola är något jag unnar alla. Själsdanandet, eftertänksamheten, mötena och miljön, är som i ingen annan skolmiljö.
Folkhögskolorna är ett nödvändigt komplement till övriga skolformer. För de som inte passar in i den traditionella katederundervisningen, för de som alltid vantrivts i skolan eller för de som vill utveckla någon av sina specifika talanger.
Av de 148 folkhögskolor som finns i landet är det dock bara 42 som är värdeneutrala och inte knutna till en viss rörelse (till exempel nykterhetsrörelsen, frikyrkorna eller arbetarrörelsen). Det är de 42 landstingsdrivna folkhögskolorna. Det är viktigt att dessa får finnas kvar och vara just ett värdeneutralt alternativ.

Inga kommentarer: