måndag, april 23, 2012

Mindre skräp med rödgröna

Nu pågår de nationella skräpplockardagarna. Så även i Västerås. I eftermiddag har jag plockat skräp tillsammans med Staffan Jansson (S), Britt Sandström (S), Ulla Persson (S), Magnus Edström (MP), Vasiliki Tsouplaki(V), Jonas Cronert (S), Caroline Närhi(MP), Karin Thorborg (V) och Dorene Snäckerström (S). Notera att det bara var vi rödgröna som ställde upp och plockade fimpar, snuspåsar, sugrör och annat skräp i Västerås City när skräpplockardagarna inleddes. Inte ens folkpartiet som i fullmäktige ville ha debatt om skräpfrågan orkade sig ut med reflexväst och skräptång. Att plocka skräp ger intressanta iakttagelser: att folk kastar en fantastisk massa fimpar, snuspåsar och tuggummin rakt ut på trottoarer, gator och torg som ska vara vårt gemensamma vardagsrum. Gör de så hemma? att det vanligaste skräpet är något som folk har haft i munnen: 1. fimpar 2. tuggummin 3. snuspåsar 4. sugrör 5. Pappersmuggar/drickaburkar Jag säger som jag sa i kommunfullmäktige: Äckligt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Carin, jag kan inte påminna mig om att jag fick nån direkt inbjudan att delta i denna aktivitet. Möjligen har det stått i något pressmeddelande från staden. Och pratade du kanske i allmänna ordalag om skräpplockningen från talarstolen i interpellationsdebatten?

//Ulf Larsson (FP),
politisk sekreterare i Västerås stadshus

Carin Lidman sa...

Hej Ulf,
Alla i tekniska nämnden har fått en skriftlig inbjudan per mejl för flera veckor i förväg, även en påminnelse skickades ut..
I fullmäktige sa jag från talarstolen:
"Måndag den 23 april kan alla politiker göra en insats för ett renare och snyggare Västerås oavsett partifärg. Då inbjuds ni att tillsammans med personal från tekniska nämndens stab plocka skräp i city. Samling klockan 13.00 i Fiskartorgsentrén."
Detta stod också att läsa i det skriftliga interpellationssvar som delades ut till samtliga ledamöter i kommunfullmäktige. Sen är det upp till var och en att ta till sig av informationen.
Det går att se inlägget på stadens hemsida

Anonym sa...

Fritidspolitiker har som du förstås vet inte så stora möjligheter att vara med på aktiviteter dagtid på vardagar. Vi som arbetar mer eller mindre heltid har lättare att komma ifrån. Jag ska komma ihåg dina ord. Att bjuda in i interpellationstexter räcker som inbjudan tydligen. Om du verkligen velat ha med oss hade du sett till att inbjudan gått via mejl till oss i oppositionskorridoren. Men det är väl roligare att plocka lite poäng på skräpplockning istället.

Ulf, politisk sekreterare (FP)