torsdag, mars 08, 2012

Fullmäktigedags

Snart dags för kommunfullmäktige. Bland annat ska bättre mat i våra kommunala verksamheter debatteras. Fullmäktigedebatten kan följas på webben.
Angående mat så var tydligen frågan jag ställde i mitt förra blogginlägg om indraget fikabröd, just ett missförstånd. Istället för att köpa färdigt ska nu fikabrödet bakas på avdelningen. Och det är ju bra. Goda dofter av exempelvis nybakade bullar är viktiga för att skapa trivsel och väcka slumrande minnen till liv.
Det måste dock då finnas tid för personalen att baka, eller att det kan ingå i den planerade vården.

Jag har fått frågor om varför jag bloggar om sådant som väcker frågor hos mig när jag är ute i verksamheten och inte vänder mig till cheferna direkt.
Som folkvald politiker är det dock viktigt att ha en öppen dialog och få delge mina intryck och även med frågor och funderingar. Det är väljarna som är min uppdragsgivare. Mitt uppdrag som folkvald äldrepolitiker är att våra äldre får en sådan bra vård och omsorg som möjligt för våra skattepengar.
Som gammal journalist värnar jag också om en öppen debatt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men glöm inte bort att att du som politiker också är ansvarig för ersättningen till alla enheter. Och att ersättningen styr bemanningen

Carin Lidman sa...

Nej, det är något som är omöjligt att glömma bort. Tyvärr bestämmer jag inte över hur mycket skattepengar som ska gå till äldreomsorgen själv. Då vore det en enkel sak. Kommunens budget är ett resultat av kompromisser och förhandlingar särskilt med den politiska situationen vi har i kommunfullmäktige idag där Sverigedemokraterna är vågmästare.