fredag, februari 24, 2012

Hemtjänst, personal och halkan



Hade en mycket intressant pryodag i går. Först med Tillberga hemtjänst där jag fick följa med en undersköterska som jobbat 40 år inom äldreomsorgen och fortfarande tyckte det var kul. Mötte rara 90-åriga damer som var så nöjda med den hjälp de fick.
Och maten var såå god. Vilket jag själv kan intyga eftersom jag gick till Servicehuset och åt lunch innan jag susade vidare till Eriksborg och ålderdomshemmet/gruppboendet Änglamark.

Där fick jag först träffa en snart 100-årig dam som hade synpunkter på maten. Sån där fisk rullad i skorpmjöl kunde hon vara utan för den smakade bara skorpor.
Men dagens ostkaka och grönsakssoppa hade varit mycket god. Mer sånt!

På demensboendet var det slående hur tajt personalbemanningen var när det rörde ihop sig mellan de sju dementa personerna på avdelningen. Men personalen tog det med lugn och redde upp både det ena och det andra med gott humör.
För svårt hjärnsjuka personer behövs lugn, tid och en stadig arm om axlarna eller en hand att hålla i. Det måste finnas tid och plats för detta. Och personal som är van och känner sina boende. Allt för många vikarier oroar och ger mer jobb.
Det som verkar saknas är en högre grundbemanning. En egen "vikariepool" på huset som är van och känner personerna i huset.
Och varför finns det pengar till t ex fikabröd till de boende på vissa av kommunens demensboenden medan det på andra blivit indraget? Ofattbart.Eller har jag missförstått något?

Annars har det varit mycket snack om halkan på våra cykelvägar denna vecka. Det är inte lätt att förutse alla väderlägen, men jag kan intyga att bättre halkbekämpning på cykelvägarna är under lupp. Idag diskuterade vi med gatuenheten intressanta erfarenheter från andra kommuner med saltning och sopning av cykelvägnätet. Kanske något att anamma i Västerås?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat Carin! Själv var jag på Södergården och Ankaret! Där var läget lungt. Pratade med personal,boende och elever.Intressant och lärorikt!

Carola

Simon Karlsson Alm sa...

Hej Carin!

Tack för ditt besök hos oss på gruppboendet på Änglamarken - det var uppskattat!

För att svara på din avslutande fråga om du har missförstått något angående att det finns pengar till fikabröd hos vissa av kommunens demensboenden medan det på andra har blivit indraget så kan jag ge dig följande svar:

Vi på gruppboendet köper ej längre in färdigt fikabröd utan bakar det vi själva vill ha istället. Att vi bakar själva skapar en hemtrevlig stämning på avdelningen, boende får möjlighet att delta och engagera sig och det är både godare och mer hälsosamt att få njuta av det vi själva har åtstakommit.

Det är alltså ingen besparingsåtgärd att vi inte längre köper in fikabröd, det är en genomtänkt strategi som vi tycker fungerar väl tack vare att vi har extra persoanl inne på förmiddagen som bland annat sköter bakningen tillsammans med boende.

/Simon Karlsson Alm, vårdbiträde på Änglamarkens gruppboende.