torsdag, mars 15, 2012

Bryggan mellan sjukhuset och hemmet


Huvudet fullt av intryck och funderingar efter en heldag på rehabenheten Bryggan som än så länge drivs tillsammans med landstinget. De personer som kommer dit kommer antingen från lasarettet eller hemifrån. Har rehabiliteringsbehov till exempel efter en stroke eller ett benbrott eller en höftfraktur, men är i för dåligt skick för att kunna rehabiliteras hemma av hemrehabteamen.
På Bryggan jobbar man gränsöverskridande i team sjukgymnast, undersköterska, sjuksköterska och arbetsterapeut. Även fasta läkare finns på avdelningen. Just hur det kommer bli med läkarbemanningen i framtiden när vi växlat över hemsjukvården undrar jag också. Det är tydligt att den behövs. Och att det skulle behövas även på korttidsenheten Fyren, gjorde personalen klart för mig. Det blir rörigt med alla familjeläkare som man ska hålla kontakt med.

Många i personalen har varit där länge och trivs bra. Alla jobbar rehabiliterande och det är fokus på träning under hela dagen. Och patienterna/brukarna som jag pratade med var så nöjda. En dam sa till mig:
- Här är det så bra. Det är målmedveten träning och det går framåt. Och jag känner mig trygg.
Och hur var det nu med maten? Som numer kommer från Gryta. Jo idag gick den åt, ärtsoppa och pannkaka. För den mesta är den bra. Och kanellängd serverades till eftermiddagskaffet.

Inga kommentarer: