torsdag, september 01, 2011

Äntligen dags för hemsjukvårdsbeslut!

38 minuter kvar till kommunfullmäktige börjar. Sitter och slipar på mitt inlägg om övertagandet av hemsjukvården. I dag är det nämligen dags att ÄNTLIGEN fatta beslut om denna viktiga fråga. I fyra år försökte det borgerliga styrda landstinget komma överens med länets kommuner om detta. Utan att lyckas. Den förra landstingsmajoriteten bjöd med armbågen.
För oss har det tagit 6 månader att komma överens.
Det här är viktigt. Det är viktigt att vi Socialdemokrater kan visa att vi bryr oss om vad som är bäst för medborgarna mer än att se till vad som råkar skötas av kommun och av landsting.

Har också fått en interpellation av kristdemokraterna om vad vi gör för att förbättra säkerheten på våra cykelvägar. Alltid kul att prata cykel.
Här nedan kan ni läsa mitt svar:

Svar på interpellation från Kristdemokraterna angående cykelsäkerhet, kommunfullmäktige 2011-09-01

Kristdemokraterna i Västerås, har ställt en fråga om trafiksäkerhet för cyklister i en interpellation till mig.

Frågan lyder: På vilket sätt arbetar Västerås stad med att höja trafiksäkerheten för Västerås stads cyklister och då särskilt ur ett barnperspektiv?

Jag vill börja med att tacka Kristdemokraterna som lyfter fram denna, även för oss och mig viktiga fråga. Jag önskar nu besvara frågan genom att redogöra för hur Tekniska nämndes arbete med dessa frågor ser ut.

Tekniska nämnden jobbar aktivt för att göra Västerås till en ännu attraktivare cykelstad. Där ingår bland annat att höja trafiksäkerheten för cyklister.

Den 12 april 2011 beslutade nämnden om en handlingsplan och åtgärdsförslag för hur Västerås ska bli cykelstaden nr 1 i Sverige senast 2014.

I handlingsplanen finns bland annat aktiviteter för att åtgärda felande länkar i cykelvägnätet och förbättra belysning samt vinterväghållning. Det är aktiviteter som leder till ökad trafiksäkerhet.

Tekniska nämnden beslutade också den 17 maj 2011 om en handlingsplan för passager på huvudvägnätet. Det är prioriterade åtgärder eftersom det är på sådana passager risken för olyckor är som störst för gående och cyklister.

Med beaktande av barnperspektivet beslutades på samma möte även om en särskild handlingsplan för passager i närheten av förskolor, skolor och äldreboende. Åtgärder där många barn rör sig är särskilt motiverade.

2011 planeras för åtgärdande av passager i korsningen Östra Ringvägen/Östermalmsgatan.

I samband med införandet av nytt hastighetssystem i Västerås beslutades också om ett antal passager för att höja trafiksäkerheten för gående och cyklister.

Där kan bland annat nämnas genomförda åtgärder för busskuddar på Narvavägen och Österleden samt förhöjda passager på Rönnbyvägen och Skerikesvägen.

Trafikverket är väghållare för passagen på Stockholmsvägen vid Lista. Tekniska nämndens stab och Trafikverket har en gemensam syn att passagen lämpligast åtgärdas i samband med att ny cirkulationsplats anläggs för planerad korsning med den nya vägen till Gäddeholm.

Cirkulationsplatsen kommer då att sänka hastigheten vid passagen vilket avsevärt ökar trafiksäkerheten.

Gång- och cykelvägen längs Norrleden som idag är förhöjd med kantstensstöd på bron över Svartådalen har inte åtgärdats då passager över huvudvägnätet på olika platser i Västerås bedömts som trafikfarligare och därmed i nuläget viktigare att åtgärda.

Efter denna redogörelse vill jag avsluta med att säga att vi kommer fortsätta lägga stor vikt på trafiksäkerhetsfrågor i nämnden med särskild fokus på cyklister och fotgängare.

Barnperspektivet ska beaktas i alla frågor som vi fattar beslut i, inte minst när det gäller trafiksäkerhet.

Här ser jag fram emot fortsatt bra samarbete med Kristdemokraterna och övriga partier. Därmed anser jag att interpellationen är besvarad.
Västerås 2011-08-31

CARIN LIDMAN
Ordförande (S) för Tekniska nämnden

Inga kommentarer: