onsdag, december 01, 2010

Burrrrrrrrrr

Det är kallt ute. Väldigt kallt - i fall ni inte märkt det. Särskilt när man ska cykla. Har idag cyklat Haga -Stadshuset - Vetterslund - Stadshuset- Haga. I går samma sträcka fast lite längtre (Råby). Trots fint plogade och sandade cykelvägar (och det säger jag inte bara för att jag är ordförande i Tekniska nämnden utan för att det faktiskt var så) så går det trögt. Allting går lite trögare när det är närmare 15 grader kallt. Cykeln, benen, nackrörelserna - till viss del beroende på att man måste vara så ohemult påbylsad för att inte förfrysa. Jag bara undrar - vart tog den där växthuseffekten och varmare klimatet vägen? Just nu känns planerna på skidtunnel i Västerås rätt så överflödiga.
Fick tips ikväll från en skidentusiasttjänsteman om att det är fina spår ute på Apalbyplanerna nu. Åh, jag väntar med spänning på att få hem mina skidor som har varit på superpreparering på Runes Sport i Skinnskatteberg. Ser fram emot att de kommer gå snabbare än nånsin. Jag vill också susa fram så jag får rimfrost i ögonfransarna.

Har ikväll varit kommunalrådig på stadens middag för 25-årsjubilarer. Träffade både gammal föreskolepersonal och musiklärare som har haft barnen. Både förskolan och kulturskolan var toppen. Västerås kulturskola stod för en del av den högklassiga underhållningen ikväll.

Har i övrigt besökt finska äldreboendet Mälarhem i dag vilket gav mig en hel del att fundera på.

I morgon är det dags för kommunfullmäktige igen. Mest spännande ärendet är en ny definition av passivhus. Ja, och det är spännande. Faktiskt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ny definition? Finns det inte definitioner på vad passivhus är för något redan? Eller är det så att ni skall besluta om vad ett lågenergihus byggt i er kommun skall ha för definitioner? Vänlig skilj på äpplen och päron.

Carin Lidman sa...

Ursäkta att jag uttryckte mig oklart: Ny definition av lågenergihus i Västerås kommun, utarbetad av stadens fastighetskontor tillsammans med marknadens aktörer, Mälarenergi mfl.
Västerås definition anger en högre ambition än Boverkets. Mer om detta kan du läsa här: http://www.vasteras.se/OvrigaDokument/Kommunfullm%c3%a4ktige/02%20Ny%20definition%20av%20l%c3%a5genergihus.pdf

Anonym sa...

Det var det jag misstänkte. Riktigt intressant läsning. Skönt att se att det är någon kommun som förstått vad det innebär att satsa på lågenergihus, passivhus och energieffektivisering!

Grattis Västerås! Ni kommer vinna i längden.