torsdag, december 09, 2010

Rehab o Råby


Besök på Zethelius rehabcenter.

Kommunalrådandet fick anstå en stund i går när sjuk sjuåring kallade på uppmärksamhet. Men idag fick jag avlösning i vabandet och kunde bege mig på det inplanerade studiebesöket på Zethelius rehabiliteringscenter på Bäckby, mer känt som Bryggan, Bojen och Fyren, tillsammans med Smajl Sabani (S), Signild Mörlin (MP), Carola Nordmark Persson (S) och Per Inge Ahlbäck (S) från äldrenämnden.
De flesta av platserna på Bryggan och Bojen, ett 40-tal, bekostas gemensamt av kommunen och landstinget och är till för äldre som behöver rehabilitering efter att ha varit på lasarettet när de har brutit sig eller fått en stroke. Men somliga kommer också direkt hemifrån efter remiss från sin familjeläkare.
Bryggan o Bojen är verkligen en uppskattad verksamhet av både patienter och anhöriga. Där får man intensiv träning för att man sedan ska klara sig hemma. När man kommer hem kan träningen behöva fortsätta, men det finns det ingen beredskap för i dag i Västerås. Rehabilitering i hemmet är fortfarande en angelägenhet för landstinget i Västerås, och familjeläkarna är ganska ointresserade av att bedriva det.
I Västerås har vi länge velat växla över hemsjukvården från landstinget till kommunerna, men förhandlingarna har gått i stå. Jag är övertygad om att våra äldre då skulle få en bättre och mer sammanhållen vård. Det visar erfarenheter från andra håll. Jag anser att den växlingen även bör omfatta rehabilitering och inte bara sjuksköterskeinsatserna. Jag hoppas verkligen att vi kan ta nya tag om detta. Jag tycker det är bedrövligt att vi inte ännu har kunnat gjort den växling som man så framgångsrikt har gjort på andra håll i landet.

Efter Zetheliusbesöket åkte jag och Signild till Råby mötesplats, som ville att jag skulle komma dit. De är oroliga inför den nedskärning av bidragen till mötesplatsen som äldrenämnden beslutade om i oktober.
På Råby bedrivs en sådan verksamhet som jag brukar efterlysa: generationsöverskridande. Fritidsgården, mötesplatsen, föreningar, öppna förskolan möts. Mycket sker genom frivilligkrafter. Äldrenämnden bekostar en samordnande tjänst på mötesplatsen. Jag tycker det är trist att vi tvingas skära ner bidragen. Det är så när behoven bara ökar och pengarna inte ökar i samma takt. En dam uttryckte sig så klokt, genom att införa sådan bra verksamhet som mötesplatserna är, som gjordes för ca 5 år sedan, skapas också ett behov. Hade det aldrig införts hade det aldrig saknats. Men å andra sidan kanske väldigt många fler äldre varit ensamma och mått dåligt av det...

I morgon förmiddag ska jag och vice ordföranden i Tekniska nämnden vara med på parkenhetens planeringsmöte. Och på eftermiddagen är jag inbjuden till Anhörigföreningens julkaffe på Herrgärdets servicehus. Ska försöka förbereda mig med en liten babblande ettagluttare bredvid mig. Nu verkar hon inte det minsta sjuk längre. I morrn blir det skolan igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Även Parkgårdens mötesplats i Tillberga är generationsöverskridande med samarbete mellan äldre och förskolan.
Hälsningar,
Kristina Östman (C)