onsdag, december 15, 2010

Lättare få hemtjänst

Det ska vara enkelt att få hjälp när man behöver det när man blir äldre. Därför gav äldrenämnden igår, efter ett initiativ från oss rödgröna, tjänstemännen i uppdrag att utreda hemtjänst utan biståndsprövning. Det betyder att är man exempelvis över 75 och känner att städning, handling etc är för tungt, ska det räcka att ringa ett enkelt samtal för att få hemtjänst och hjälp med detta.

Detta finns redan i en rad andra kommuner. Och snart kanske även i Västerås.

Tvärsnytt intervjuade mig i måndags. Också om äldreomsorgen. I går sändes ett reportage om den besvärliga vikariesituationen inom kommunens verksamheter. Intervjun med mig var dock inte med. Kanske sa jag inte tillräckligt spektakulära saker, eller så kommer inslaget vid ett senare tillfälle.

I dag ska jag stå och hålla grytan kokande vid Frälsis på Sigmatorget i en och en halvtimma. Sen väntar kommunfullmäktigeutbildning och ärtsopekok. Och imorgon är det dags för årets sista möte med Tekniska nämnden.
Bland annat står Västerås Cykelstaden nummer 1 på dagordningen. Då finns en del kvar att göra. En av dem är den skruttiga biten efter Stora Gatan, från Röda Torget fram till Kopparbergsvägen. Men det ligger i investeringsplanen för nästa år. Toppen!

---

I övrigt längtar jag ganska så mycket efter att få lite julledigt och få fara fram i skidspåren, både på Rönnby i Västerås och bland de susande vindkraftverken i Bergslagen. Och att få tid att läsa hela den växande bokhögen.

Inga kommentarer: