torsdag, mars 26, 2009

Gruppmöte


I morgon har s-landstingsgruppen möte i Kungsör.
Till mötena kallas 30 ordinarie s-landstingsledamöter och 18 ersättare.
Jag tycker att vi brukar ha ett ambitiöst och bra upplägg på våra möten. Jag har verligen i planeringen försökt att tillgodose alla önskemål. Vilket leder till att tiden blir lite väl knapp...
Vi åker runt i länet och har våra möten och har med morgondagens besök i Kungsör avverkat alla länets kommuner. Detta för att s-landstingsledamöterna ska lära sig och få bättre förståelse för hur hela länet ser ut. Där landstinget har lokaler håller vi till i dom. Äter bricklunch. I morgon äter vi lunch med de boende på servicehuset Misteln.
Förutom diskussion om aktuella fullmäktigeärenden brukar vi hinna med studiebesök, utåtriktade aktiviteter, grupparbeten, föredragningar av våra lokala partiföreträdare och från riksdagen. Till varje möte kommer nämligen någon av våra riksdagsledamöter. I januari i Norberg var det Olle Thorell från Surahammar, imorgon kommer Margareta Israelsson, Västerås och i april gästar Sven-Erik Österberg landstingsgruppen.
Vi möblerar i ring. Har haft utbildningstillfällen i retorik, skrivande, genuskunskap mm.
Men nu börjar jag undra om det ändå är något i planeringen som mina ledamöter är missnöjd med.
Av 48 gruppmedlemmar har 16 anmält förhinder. Och jag vet att det är ytterligare ett par utöver detta som inte kommer dyka upp.
Men jag vill inte tro att det är så, utan att det ligger till så här:
våra politiker, som de flesta är fritidspolitiker, har inte bara ett uppdrag. De kanske inte har så många som Wanja Lundby Wedin, men vissa har alltför många och får inte tiden att räcka till. Att dessutom i dessa tider vara borta från jobbet är inte så lätt.
Men visst blir jag lite uppgiven när så många inte kan komma, eftersom det här upplägget kräver en hel del planering och förberedelser. Kanske är det dags att tänka om.

Inga kommentarer: