onsdag, mars 04, 2009

Dyslexi på dagordningen

I morgon ska jag gå på grundskolenämndens möte. Klockan 9.00 i Stadshuset, rum A287.
Som åhörare och allmänhet.
På dagordningen står: "Information om dyslexistöd i kommunal grundskola".
Ska bli mycket intressant att höra om proAros verklighetsbild är den samma som min (och alla andra frustrerade föräldrars...)
Ärendet börjar med allmänhetens frågestund till grundskolenämnden.
Jag tänker fråga följande:
1. Tycker ni det är rätt att man ska behöva vänta i över två år på en dyslexiutredning? Om inte - vad tänker ni göra åt det?
2. Varför låter man inte längre logopeder göra dyslexiutredningar utan har istället anställt EN specialpedagog som ska göra alla utredningar? Försämras inte kvalitén av detta? Logoped och specialpedagog har väl olika kompetens?
3. Det finns ju läs- skriva-räkna garanti i Västerås. Om jag som förälder inte anser att mitt barn får det stöd och hjälp han behöver och inte heller får en utredning som jag anser han behöver - vart kan jag vända mig då? Kan jag själv beställa en utredning och kräva ersättning av grundskolenämnden?

Inga kommentarer: