lördag, mars 17, 2007

Snart dags att välja partiledare


Sitter i kongresssalen. Göran talar och talar. Och det gör han bra.
Men medierna är mer fokuserade på Mona
Nedan följer ett utdrag från Perssons tal;


Det är på socialdemokratiska värderingar som det svenska välfärdssamhället är byggt.
Vad ska jag svara kommande generationer Vad åstadkom min tids socialdemokrater? Vi skapade det gröna folkhemmet.
----
Jag valdes till parti ordförande till ett parti som var sargat av ekonomiska svårigheter. Det kanske kommer sägas om mig att jag redde upp de svenska offentliga finanserna. Och jag myntade en och annan paroll: Den som är satt i skuld är icke fri.
Men det var löntagarna som räddade Sverige. I slutet av 2000 nådde vi målet.
Jag fick säga de magiska orden: Det är tid för reformer.
---
Svenska folket vill ha socialdemokratisk politik. Jag utgår från att man ser till att det blir så efter nästa val
Välfärd är inget hinder för utveckling. Kunskapslyftet, Högskolan, de som var arbetslösa 94 kan nu gå till jobbet. Politik gör skillnad.
---
Man säger om humlan att den inte ska kunna flyga, men den flyger.
Vår samhällsmodell skulle inte fungera. Med höga skatter och stora offentliga utgifter. Men den svenska modellen flög och den brummar så skönt. Det är mycket bättre än ett ilsket bi.
---
Jag vill inte att vårt parti ska bli ett parti i raden av andra. Jag vill att vårt parti ska vara stort- Då krävs samförstånd.

Inga kommentarer: