tisdag, november 07, 2006

Reserverad politiker men inte reserv

I dag har jag varit på mitt livs första sammanträde som förtroendevald politiker.
Det kändes märkvärdigt.
Jag har valts in till en ordinarie plats i äldrenämnden i Västerås kommun där jag är sossarnas andranamn. Känns ju surt att vara i opposition nu när vi skulle göra Västmanland till världens bästa län att åldras i. Vad borgarna har tänkt sig för de äldre vet jag inte än, men jag kan ana att det rör sig om "äldrecheck", utförsäljningar och en hemtjänstkatalog att välja undersköterska ur.
Det jag undrar är: hur efterfrågat är det egentligen bland alla äldre att ha en uppsjö av utförare att välja mellan. Mår man som människa bra av alla miljoners val som man måste göra. Tänk om det bara fanns en sorts frukostflingor att köpa i affären. Då skulle det ju gå mycket fortare att handla. ;-)
Eftersom vi måste bli en kraftfull opposition som märks funderade jag på att börja min karriär i äldrenämnden med att reservera mig mot delegationsordningen och beslutet om protokollsjusterare. Konstigt nog tyckte inte mina partikamrater det var en bra idé.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Några funderingar kring valfrihet. Är valfrihet lika med frihet? Är valfrihet glädjen över att kunna välja bland trettiotvå olika tandkrämssorter på Coop Forum? Är valfrihet möjligheten att välja bort den kommunala skolan på orten till förmån för den privata vinstdrivande skolan med dem obehöriga men ambitiösa lärarna? Är valfrihet något vackert? Är valfrihet ett ändamål i sig?

Vad är valfrihet? Jag tycker ordet valfrihet är ett uttjatat och missbrukat ord. Att nu som dem äldre behöva välja på en katalog utförare ger i många fall inget direkt mervärde anser jag. Samhället byggs nu alltmer kring säljandet och köpandet. Utbud och efterfrågan i alla typer av branscher. Skolor får lägga allt mer resurser på att marknadsföra sig. Resurser som hade behövts till exempelvis studieresor, stipendier med mera.

Kul att du numera är förtroendevald. Jag själv sitter själv ersättare i Bromma stadsdelsnämnd. En stadsdel med knappt 60 000 invånadre, med andra ord en mindre stad. Ett fantastiskt roligt och inspirerande uppdrag. Fler borde vara fritidspolitiker.

Anonym sa...

Kör hårt cookie!

Anonym sa...

Mona sa
Valfrihet om hemhjälp kan nog var bra när man är gammal och behövande. Framförallt handlar det om att kunna välja bort en hemhjälp som man vantrivs med. Samt möjligheten att så långt det går få samma person, som man trivs med, varje gång. Det som är mest frustrerande för gamla är att det kommer olika personer titt och tätt