onsdag, oktober 25, 2006

Vi coola tar cykeln


Det har skrivits mycket om nyttan av cykelhjälmar de senaste dagarna. Ändå är cykelhjämsanvändarna lätträknade, särskilt här i Västerås. När jag jobbade i Stockholm och hade cykel även där gjorde jag en helt ovetenskaplig undersökning och kom fram till att där hade då (det var 2003) cirka hälften av alla cyklister hjälm. I Västerås var det max en av tio. Mina ovetenskapliga iakttagelser fick jag bekräftade häromdan i Svenska dagbladet. Det är fler som använder hjälm i Stockholm. "Men det är ju för att det är så mycket trafik där, här i Västerås har vi cykelvägarna vid sidan om." brukar jag få till svar. MEN då ska jag tala om att det minsann inte spelar nån roll, för de flesta cykelolyckorna står cyklisterna alldels själv för när de cyklar omkull!
Förövrigt har hjälmanvändat ökat markant bland barn och ungdomar sedan hjälmlagen infördes. Men, den har sina sidor. Kan vuxna cykla utan hjälm, kan väl en tolvåring det med, resonerar tolvåringen. Och låter hjälmen, som föräldern har skickat med sitt barn, sitta kvar på pakethållaren...

Förra infrastrukturministern var positiv till att hjälmlagen skulle omfatta även vuxna. Den nya infrastrukturministern har dock sagt att det är hon bestämt emot.
Och visst vore det bäst om alla kom på själva att det är bra att ha hjälm på skallen. Men tydligen har de flesta inte tillräckligt innanför pannbenet för att komma på det.
Men vi smarta och coola använder alltid hjälm. Dessutom cyklar vi så ofta det går.
Cykling är
billigt
praktiskt (inga problem med p-plats)
man får motion, frisk luft och dagsljus på köpet
bra för miljön

Jag tycker det är riktigt att en hjälmlag inte är rätt väg. Nej, det är en cykellag vi behöver. Alla skulle vara tvungna att cykla. Det skulle ge människor ökad livskvalité, en bättre livsmiljö, och spara vårdkostnader eftersom folk skulle få en bättre hälsa. Men självklart skulle cykellagen även omfatta en hjälmklausul.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, dessutom borde lagen om vinterdäck även omfatta cyklar!