måndag, oktober 16, 2006

Frågor om en budget

Nedanstående blogginlägg är också publicerat på www.oppositionen.se där jag sedan idag är en av skribenterna. Besök den gärna.


-Blir det plus eller minus?
En anhörig till mig undrar. Jag funderar. Det är svårt. Det är svårt att hänga med i alla turerna och svårt att förstå när finansministerekonomen Anders Borg talar. (Han borde lära sig tala så att vanligt folk begriper.)
-Hm, ja du tjänar ju inte 400.000 om året, så du får ju ingen sänkt skatt med 1000 kronor i månaden. Men 700 kanske det blir. Eller i alla fall 500, funderar jag. Om du håller dig frisk förstås.
-Fast du får ju höjd avgift till a-kassan med 300, fortsätter jag till min anhöriga som arbetar av bara sjutton. Men arbetar man i en tillverkningsindustri, som med jämna mellanrum säljs eller rationaliseras är man helst med i a-kassan. Och facket. Men Anders Borg tycker ju att det är bra att man är med i facket. Det sa han på tv nyss.
-Men ändå vill han inte att du ska kunna dra av fackföreningsavgiften längre… Och regeringen vill göra det dyrare för dig att åka till jobbet. Reseavdragen ska visst försämras. Och trafikpremien blir dyrare. Fast du kan väl åka kollektivt? Momsen på skidliftar ska sänkas.
-Det går inte att åka kollektivt till mitt jobb. Det ligger i en avkrok och jag har sju mil dit och jobbar treskift! Men borgarna har ju sagt att de ska sänka bensinskatten? sa min anhöriga hoppfullt.
-Ja, innan valet ja. Men de har visst ändrat sig. Vad jag hörde så höjs bensinskatten med 9 öre istället vid årsskiftet. Fast de som har stora tomter får sänkt fastighetsskatt, försökte jag trösta.
-Min tomt är på 600 kvadratmeter. Tror inte det betecknas som stort…
-Näej. Men förmögenhetsskatten sänks redan nästa år. Och sen tas den bort helt!
-Skatten på vilken förmögenhet då? fnös min anhörige.
-Nehej, du har visst ingen sån heller. Ja, då tror jag du får nöja dig med Pär Holmgrens plus. Du vet meteorologens på väderkartan…

Inga kommentarer: