måndag, maj 19, 2014

Hemsjukvården på väg

"Varför står det inget på bloggen om Carins senaste pryobesök?"

Frågan kom från en person i verksamheterna i dag. Roligt med trogna läsare. Och viktigt att hålla bloggen uppdaterad. Fy skäms på mig att jag inte gjort det. Skyller på att det varit så mycket med EU-parlamentsvalrörelse och disco-SM. (Nej, det var inte jag som tävlade, det var dottern...)

Men nu så - till mitt senaste pryobesök som ägde rum i förra veckan då jag tillbringade en eftermiddag med sjuksköterskan Sara på hemsjukvården.
Jag har en längre tid tänkt att jag borde följa med hemsjukvården och nu är jag glad att det äntligen blev av. För ett par år sedan följde jag med hemrehab som nu är en del av hemsjukvården.
Sjukgymnasten kände igen mig och passade på att överösa mig med synpunkter. En sak som hon framförde som känns problematisk att det nu är allt stressigare och finns mindre tid för att instruera hemtjänsten om träningsprogram.

Men som sagt så var det sjuksköterskan Sara jag var där för att följa denna dag. Det var ett kringfarande runt stan för att göra såromläggningar, dela mediciner för veckan och ge insulinsprutor.
Det vi politiskt hoppades att vi skulle uppnå med när hemsjukvården togs över av kommunen var ett mer integrerat arbetssätt med hemtjänsten.Det har det dock inte blivit mycket av än.
Särskilt kan jag undra över varför man har valt att ha alla sjuksköterskor och rehabteam samlade på ett och samma kontor. Proaros borde kunna integrera hemtjänst och hemsjukvården i sin verksamhet så att de utgår från samma ställe, och få ett tätt samarbete så att de kan berika varandra.

Det har varit mycket inkörningsproblem för hemsjukvården som fick ta ansvar för i stort sett hela stan utom Skultuna. Som äldrenämndens ordförande är jag besviken på de stora alternativa utförarna som exempelvis Attendo för att de inte har valt att certifiera sig för hemsjukvård.
Sara berättade att de dock var de mest alerta på att få mer kunskaper och utbildning av hemsjukvården. Då borde de väl vara intresserade av att ha sina egna sjuksköterskor? Men kanske är inte affären tillräckligt god för dem?

Att få hem en sjuksköterska är dock något som uppskattas och är helt nödvändigt för många äldre.
Och Sara som varit i hemsjukvården i ett år verkade trivas i sitt jobb och sa att organisationen blivit mycket bättre nu än den var när hon kom dit.
Det är bra att det är på rätt väg, men fortfarande finns mycket kvar innan det är så bra som vi hoppades att det skulle bli.
----
Annars är det mest EU-parlamentsrörelse för hela slanten. Ska knacka dörr igen ikväll och påminna om hur viktigt det är att vi alla använder oss av vår rösträtt för att bekämpa främlingsfientliga krafter.




Inga kommentarer: