onsdag, maj 07, 2014

Hela svaret

VLT publicerar idag mitt svar på folkpartisten Nilssons inlägg i måndags. Vlt har kortat i det lite. Som tidigare verksam journalist vet jag ju att det inte är ovanligt, sånt får man stå ut med. Fördelen med sociala medier är att man då kan publicera hela versionen på sin blogg. :)
Här är svaret:


Politiker behöver vara i verkligheten istället för att bara snacka

Hur mycket tid har Bengt-Åke Nilsson (FP) lagt ner på att besöka verksamheterna under sin tid som 2:e vice ordförande och tidigare ordförande i äldrenämnden? En berättigad fråga med tanke på det han skriver i vlt 5/5.

Där blandar Bengt-Åke Nilsson ihop äpplen och päron. Det ena är den ersättning äldrenämnden ger till alla utförare för hemtjänsten. Det andra är hur en av utförarna, det kommunala proAros, införde en ny planeringsmodell och vad dess konsekvenser blev.

Jag är väl medveten om att ersättningen för hemtjänsten av många utförare upplevs för låg. Samtidigt som en del också säger att den är fullt tillräcklig. Precis som Nilsson har jag fått den informationen från mina partikamrater i proAros, men också ut av andra hemtjänstutförare.

Nu pågår ett arbete inför kommande budget med att se över ersättningen för hemtjänsten.

Likaså kände jag mycket väl till att proAros planerade att införa en ny logistikmodell för att bland annat planera gångtider mellan sina kunder. Konsekvenserna av denna modell blev jag dock fullt medveten om då jag var ute på ett av mina regelbundna pryobesök den 3 april. Då fick jag höra undersköterskornas berättelser om sämre kontinuitet och missade besök på grund av ett nytt system. Jag fick också träffa kunder, både sådana som var nöjda med hemtjänsten och inte hade märkt av någon förändring och andra som hade desto fler synpunkter. Omedelbart efter mitt besök tog jag kontakt med både äldrenämndens förvaltning för att granska förhållandena, samt proAros politiska ledning.

Jag håller med om att äldrenämnden ska ha en politisk ledning som har tid, kompetens och intresse. Det är därför som jag en heldag i månaden under denna mandatperiod och även under förra är ute i verksamheterna. Då talar jag inte bara med verksamhetsledningen utan följer också med undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeuter och sjukgymnaster i deras arbete. Nästa besök är inplanerat till den 14 maj. Jag bäddar sängar, matar äldre, dammar, hjälper till med påklädning promenader och får se hur den verksamhet som vi beslutar om fungerar på riktigt. Det ger ovärderliga erfarenheter och tillfällen till givande samtal som ger mer än bara ett kort studiebesök eller diskussioner med partikamrater gör.

En kompetent politisk ledning måste vara ute i verksamheterna på riktigt. Hur många såna pryobesök har du gjort under din tid som ordförande eller vice ordförande i äldrenämnden, Bengt-Åke Nilsson (FP)?

Carin Lidman (S)
Ordförande i äldrenämnden,


Inga kommentarer: