torsdag, oktober 25, 2012

Seniordagen - en succé

Har idag medverkat på årets Seniordag, ett årligt arrangemang av äldrenämnden i Västerås. Fick höra mycket positivt om dagen. Den verkar verkligen ha blivit en populär begivenhet bland pensionärerna i Västerås.
Själv tycker jag att Gunnar Dahlberg från Landstingets läkemedelskommittén hade ett mycket intressant föredrag om äldre och läkemedel. Något som alla läkare borde höra...

Här är mitt inledningstal:


Varmt välkomna till den 14:e upplagan av Seniordagen. Denna dag arrangerar äldrenämnden i Västerås stad tillsammans med många volontäer för stadens alla seniorer. Och i år verkar intresset större än någonsin. Över 300 har anmält sig till lunchen, och det har varit sådan efterfrågan från utställarna så att alla som vill tyvärr inte har fått plats.
Vi har en dag med ett varierat program framför oss. Vi ska få höraom hur äldreomsorgen i Västerås utvecklas. Bland annat blir det ett intressant pass i eftermiddag om hur ny teknik kan förbättra vardagen.  Läkemedel är något som nästa alla äldre kommer i kontakt med. Om det kommer vi få lära oss mer. Och Täppas Fogelberg ska prata o hur han valde ett gott liv.
För en vecka sedan gjorde jag en pryodag på Fyren 2. Jag brukar göra det en dag i månaden. Vara ute och prya för att få se verkligheten på riktigt.
Fyren 2 är ett korttidsboende på Bäckby för de allra svårast sjuka äldre. Dit kommer personer med ofta flera sjukdomar. Som brutit sig, drabbats av stroke, har hjärtsjukdomar eller lider av cancer.
Men det jag mötte var inte sjuka människor vilka som helst. De var individer med långa rika liv. Ingenjörer, industriarbetare, chaufförer, lantarbetare, försäljare. Boxare, gymnaster,  trädgårdsfantaster och fågelskådare. Personer som gift sig elller inte gift sig. Personer som fått barn, barn-barn eller till och med barnbarnsbarn. Och somliga inga barn alls.
Alla är de enskilda människor med egna önskemål och erfarenheter.
Även den dag man är sjuk och inte längre själv orkar ta för sig och göra sin röst hörd måste man få bli bemött som den enskilda individ man är. Och jag vet att många därute i våra verksamheter gör ett fantastiskt jobb med att se varje människa för den den är.
Jag tänker inte bli så långrandig här. Jag har istället valt att inleda denna dag med en rockvideo. Och det är en mycket speciell sådan.
Kanske har någon av er hört talas om The Zimmers. Världens äldsta rockband. Varför det är det förstår ni när ni ser videon.
Bakgrunden är ett gäng äldre i England som tröttnade på att inte få utlopp för sin kreativitet och sin lust. Som en av bandmedlemmarna har sagt i ett klipp:
When you are stuck to your self, it´s awful, You start talkin´ to yourself.
Fritt översatt:  Det är hemskt att vara ensam. Man börjar prata med sig själv.
 För vem har sagt att äldre inte kan ha kul. Äldre har så mycket att erbjuda, varandra, de yngre och samhället.
Jag citerar sångaren i videon:
Jag försöker inte skapa en stor sensation.
Jag pratar bara om min generation.                              
Varsågoda: The Zimmers!


1 kommentar:

Anonym sa...

Verkligen en bra dag! Med mycket "matnyttigt".Intressant angående läkemedelsanvändning för äldre. Tur att det finns några kloka läkare!
Carola