fredag, oktober 12, 2012

En bättre värld?

Den här veckan har varit fylld av högt och lågt. Det lägsta är att några parkeringsplatser kan väcka såna heta känslor. Det högsta, ja det var nog Palmefilmen som jag var och såg i måndags. Så bra. Gå och se den!

Men annars har jag känt mig beklämd. Till exempel när man läser dagens tidning.
Där det står om den pakistanska 14-åriga flickan som blivit skjuten i huvudet för att hon kämpar för att hon och alla andra flickor ska få gå i skolan. Eller om pojken i Sverige som misshandlades svårt av jämnåriga vid ett rånöverfall. Eller om invånarna i Mali som lever under fundamentalisters skräckvälde.
Eller som nu i eftermiddag då jag fick höra att en fanstastisk duktig och positiv medarbetare som dessutom är förälder, yngre än jag själv, drabbats av svår sjukdom.
Då blir jag arg. Arg över hur folk kan gå och reta upp sig på futtiga saker som till exempel att de inte hittar en parkeringsplats utanför dörren eller att det finns planer på att bygga en skejtarpark i betong vid Mälaren eller att det är hål i gatan.

Isarna smälter, barn blir mördade, ungdomar tar livet av sig.
Vad är det vi håller på med? Egentligen?
Vi borde påminna oss om lite oftare hur bra vi har det. Och vad vi kan göra för en bättre värld.

Trevlig helg!

Inga kommentarer: