tisdag, oktober 02, 2012

Fullmäktigeförberedelser



Sitter och förbereder mig inför torsdagens fullmäktige och fastnar i ett gammalt pressmeddelande från 1968 om parkeringshuset och "mångmarknaden" Punkt. Det kostade 30 miljoner att bygga, där fans bensinstation med 12 tappställen, biljardsalong, systembolag, bio och "fullständig livsmedelshandel".
Inget av det där finns där i dag.
Till bygget gick det åt 500000 fasadtegelstenar.
Parkeringshuset med sina 300 platser byggdes för att i huvudsak betjäna korttidskunder.
På den tiden ägde kommunen 80 procent av detta parkerings- och affärskomplex.
I dag är det helägt av ett privat fastighetsbolag.
En kassörska tog betalt för parkeringen vid utfarten. Inget sms- eller kreditskortskrångel då. Bara långa köer kan jag tänka mig...
Fast på sikt skulle hela huset göras automatiskt. Bort med kassörskorna.
1968 kostade det 1 krona i timmen att parkera. Och klart var att avgifterna inte räckte för att täcka kostnaderna de första fem åren.
I dag har kommunen slutat att subventionera parkeringsanläggningar. Istället prioriteras skola, vård, busstrafik och cykelparkeringar. Bilparkeringen får bilisterna själva betala.

1968 planerade man för ett Västerås med bilisten i centrum. Med tiden har stadsarkietekter och politiker ( ia alla fall många, men inte alla) blivit klokare.
Det går inte att fortsätta att frigöra koldioxiden i de fossilia bränslena om vi ska ha polarisar, isbjörnar, ett hållbart klimat kvar. Då måste även Västeråsarna välja andra färdmedel.
Dessutom tar bilar en hiskelig massa plats, och den har vi inte.
 Ytorna behövs för bostäder, handel, utbildning, arbetsplatser och gröna rum att umgås i.

Inga kommentarer: