onsdag, juni 27, 2012

Kritik

Fick i måndags veta att tre sjuksköterskor på ett äldreboende i staden har sagt upp sig. En av dem medverkade i Tvärsnytt där jag sedan ställdes till svars.
Västerås har runt 30 äldreboenden i staden och jag har inte varit med om tidigare att samtliga sjuksköterskor säger upp sig från ett ställe. Det är därför jag menar att detta är en ledningsfråga på det aktuella boendet hur man organiserar arbetet.

I morse hade jag fått ett anonymt mejl angående inslaget. Så här skriver personen.


"Varför är ni inte ute i verksamheterna och ser hur arbetstyngda sjuksköterskorna är på bl.a. Karlslundsgården?
"Om det nu stämmer det hon säger"
Typiskt skitsnack av Socialdemokrater som vänder krattan uppochner och tycker att allt dem gör är ett underverk.
Du säger "det är tråkigt om hon är missnöjd med sin arbetsplats"!
Det är hur arbetsgivaren, Västerås kommun, behandlar dem anställda som är problemet.
Inte arbetsplatsen i sig.
Flera sjuksköterskor, högre bemanning är receptet och det vill inte ni betala för och då kan ni vara utan personal."

Om mejlet hade haft en avsändare hade jag kunnat svara att jag är regelbundet ute i verksamheten, ca en dag i månaden avsätter jag till "pryo".På det aktuella äldreboendet var jag en eftermiddag under förra året och följde då en undersköterska i hennes arbetsuppgifter. 

Jag håller med om att bemanningen är väldigt tajt inom äldreomsorgen (och även inom skola och barnomsorg). Det finns inget mer att ta av. Därför motsatte vi oss rödgröna starkt ytterligare rationaliseringskrav på äldreomsorgen. Det fick vi gehör för. Äldreomsorgen har stora och svåra utmaningar framför sig när behoven ökar, de äldre blir fler samtidigt som vi måste locka fler till yrket.



Inga kommentarer: