fredag, oktober 07, 2011

Klart att tuta och köra för smartkoll!

Äntligen är beslutet om Smartkoll, en ny kollektivtrafik för Västerås, i hamn. Och vi rödgröna fick igenom vårt yrkande i går på kommunfullmäktige om att skjuta till de pengar som faktiskt behövs. Alliansen vill pruta på det. Men så blev det alltså inte.

Här nedan följer mitt anförande

En stad som vill vara i framkant, ha en hållbar utveckling, socialt, ekonomiskt och miljömässigt måste ha en attraktiv kollektivtrafik.
Det är nödvändigt för att näringslivet ska utvecklas, för att skapa fler arbetstillfällen och kunna pendla till jobbet.

Dagens kollektivtrafik i Västerås planerades på 70-talet. I dag är det olika bussar som går på dagen mot vad som går på kvällen och helgen.
För den som vill ta bussen då är utbudet mycket begränsat och att läsa tidtabellen är som att ta sig igenom en labyrint med fotnoter.

En växande och trivsam stad måste ha ett attraktivt alternativ till bilen.
Därför är det bra att vi i dag här i kommunfullmäktige kan enas om att ta det första stora klivet mot en bättre kollektivtrafik. Det vi kallar Smartkoll.
Nyckelorden är enkelhet, snabbhet och hög kvalité.

Det har varit en lång resa hit och vi har en lång resa kvar innan vi är framme.
Smartkoll innebär stora förändringar i västeråsarnas vardag. Busshållplatser flyttas och linjesträckningar görs om. Alla kommer inte se det positiva i början. Därför är det nödvändigt att vi politiskt är eniga om konceptet.

Tillsammans har vi en uppgift att fortsätta lyssna på västeråsarna och berätta varför detta behövs och blir bättre.

Under resans gång har vi från de olika politiska partierna haft många synpunkter och frågor. Och ännu fler har allmänheten haft. Vi har bidragit på olika sätt. Vem som sa vad och inte är för västeråsaren inte det viktiga. Det viktiga för dem är en bättre kollektivtrafik.

Vi rödgröna anser att vi ska anslå de pengar som alternativen vi enats om faktiskt kostar. 33 miljoner.

Nu vill inte Alliansen det. De vill anslå tre miljoner mindre och säger att effektiviseringar måste till.
Frågan är hur.
Vill de ha sämre turtäthet och utbud?
Det är något som projektgruppen, styrgruppen och också den utomstående granskningen starkt avråder från.

Risken är att man då inte får en kollektivtrafik som är tillräckligt attraktiv och blir ett alternativ till bilen.

Vi rödgröna tror inte heller på en höjning av biljettpriserna.

Med detta vill jag starkt dementera det som Alliansen påstår i dagens vlt att vi rödgröna vill höja priset på enkelbiljett på bussen.
Detta var ett tjänstemannaförslag från VL. Det vet Alliansen.
Vi rödgröna ställer oss inte bakom det.

En ny kollektivtrafik för Västerås innebär att

Bussen ska gå mycket oftare

att det ska vara lätt att hålla reda på när bussen går och hur den går

Bra tillgänglighet för äldre, funktionshindrade och ungdomar.
Och att informationen ska vara tydlig och lätt att hitta.

Det ska helt enkelt vara lätt att ta bussen i Västerås.

Därmed yrkar jag bifall till kommunstyrelsens förslag.


På hemsidan kan man följa hela fullmäktige debatten. Smartkolldebatten var ärende nummer 17.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra jobbat!